پدیده

مجله اینترنتی

پدیده

مجله اینترنتی

شوک جدید برادران دانشجو به کنکور دانشگاه آزاد و دولتی


پس از آنکه اعلام شد دولت و مجلس شورای اسلامی به دنبال طرحی برای حذف کنکور هستند که بر اساس آن کنکور برای 50 درصد رشته ها برگزار نشوند، اما در عمل به نظر می رسد، کنکور برای ورود به دانشگاه هایی که شهریه دریافت می کنند حذف می شود دیروز رئیس سازمان سنجش آموزش کشور از تجمیع و یکی شدن کنکور سراسری دانشگاه های دولتی و پیام نور با دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد. اقدامی که برخلاف سیاست چندین ساله تاکید شده مبنی بر خصوصی سازی و برون سپاری برخی از فعالیت های دولتی صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار آخرین ؛ اعضای خانواده‌های زیادی تا به حال در تاریخ سیاسی ایران همزمان سر کار بوده‌اند اما دومینوی سه برادر دانشجو در امضای حکم‌های پشت سر هم انگار خاص‌ترین شکل ریاست یک خانواده را رقم زد. دوران دانشجویی آموزش عالی ایران با وزارت کامران دانشجو شروع شد. ریاست فرهاد دانشجو بر دانشگاه آزاد دومین برادر را با حکم برادر اول وارد عرصه کرد و برادر سوم با حکم برادر دوم به به آموزش عالی راه پیدا کرد. برادران دانشجو در دانشگاه پیام نور هم دستی بر آتش دارند. کامران دانشجو به عنوان وزیر علوم، رئیس هیات امنای دانشگاه پیام نور و فرهاد دانشجو هم عضو این هیئت است. دانشگاهی که گفته می‌شد در برابر دانشگاه آزاد گسترش پیدا کرد حالا ظاهرا می‌تواند با داشتن رئیس روسای مشترک دست اتحاد به دست این دانشگاه بدهد.

ابراهیم خدایی دراین باره گفته است: کنکور سراسری و کنکور دانشگاه‌ آزاد برای سال 92 با یکدیگر تجمیع می‌شود و ثبت‌نام و پذیرش رشته‌محل‌های آزمونی دانشگاه آزاد برای سال تحصیلی 92-93 از طریق سازمان سنجش آموزش کشور صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در سال تحصیلی 92 -93 دانشگاه آزاد اسلامی ثبت‌نام و آزمون مجزایی نخواهد داشت، به فارس گفت: داوطلبان علاقه‌مند به انتخاب کدرشته‌ محل‌های با آزمون دانشگاه آزاد اسلامی باید در آزمون سراسری سال 92 ثبت‌نام کنند و بر این اساس این داوطلبان می‌توانند از امروز 20 آذرماه تا روز سه‌شنبه 25 آذرماه نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کنند.

به گفته رئیس سازمان سنجش آموزش کشور  داوطلبانی که در تاریخ‌های تعیین شده موفق به ثبت‌نام نشوند می‌توانند از روز دوشنبه 30 بهمن‌ماه تا روز پنجشنبه 3 اسفندماه نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کنند.

خدایی گفت: پذیرش داوطلبان علاقه‌مند کدرشته‌محل‌های با آزمون دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس شرایط و ضوابط ازمون سراسری که در دفترچه راهنمای ثبت‌نام و شرکت در آزمون سراسری سال 92 درج شده است، صورت می‌گیرد.

چرا کنکور دو دانشگاه، یکپارچه می شود؟
اگرچه مسئولان سازمان سنجش و دانشگاه آزاد اسلامی دلایل این اقدام را هنوز مطح نکرده اند اما به نظر می رسد گام های دولت برای مدیریت در دانشگاه آزاد و بالابردن امنیت کنکور دانشگاه آزاد اسلامی از جمله دلایل این اقدام بوده است.

از طرف دیگر تجمیع کنکور های دانشگاه دولتی و آزاد همزمان با مطرح شدن بحث های مربوط به حذف کنکور است؛ دولت و مجلس به دنبال طرحی برای حذف کنکور هستند که بر اساس آن کنکور برای 50 درصد رشته ها برگزار نشوند، اما در عمل به نظر می رسد، کنکور برای ورود به دانشگاه هایی که شهریه دریافت می کنند حذف می شود.

در همین رابطه هفته گذشته رئیس کمیته آموزش عالی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: "برای 50 درصد رشته محلها احتیاج به کنکور خیلی آسان(عمومی) است، به علاوه بررسی سابقه تحصیلی داوطلبان کفایت کند"  (در اینجا بخوانید)

امنیت آزمون دلیل بود؟
سابقه 40ساله ایران در برگزاری کنکور های سراسری برای ورود به مقاطع آموزشی مختلف هنوز منجر به بالارفتن امینت کنکور های سراسری و معتبر نشده است. وجود 10 مورد سوالات لو رفته در 10 آزمون معتبر تنها در دهه 80 گواهی بر این مساله است.

اوایل سال جاری در اردیبهشت ماه دانشگاه آزاد از دستگیری باند حرفه ای سرقت سوالات آزمون کارشناسی ارشد در واحد علوم و تحقیقات خبر داد و اعلام کرد باند حرفه ای سرقت سوالات آزمون کارشناسی ارشد در حین برگزاری آزمون در این دانشگاه دستگیر شده است.

دستگیری باند حرفه ای سرقت سوالات آزمون کارشناسی در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد در حالی بود که این دانشگاه سابقه موارد لو رفتن سوال ها را در سال های 82 و 87 نیز داشت و در کنار وزارت بهداشت کارنامه متفاوت تری را در بالابردن امینت کنکور دارد.

سابقه لو رفتن سوالات آزمون در دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت بهداشت بیش از سایر آزمون ها بوده است؛ از مجموع 10 مورد ادعا و واقعیت لو رفتن سوالات، سهم وزارت بهداشت سه آزمون و سهم دانشگاه آزاد اسلامی هم پنج آزمون است که همه آنها به اثبات رسیده است.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد