پدیده

مجله اینترنتی

پدیده

مجله اینترنتی

ظرفیت آزمون دکتری کاهش نمی‌یابد

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: رشته و گرایش‌های جدید و همچنین رشته‌هایی که در آزمون گذشته تخصصی نشده‌ است، امسال به صورت تخصصی برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، ابراهیم خدایی با بیان این‌که امسال نیز به شکل تخصصی به آزمون دکترای نگاه می‌شود، افزود: در آزمون دکتری 91 تعداد دروس آزمون از 285 درس به رقم 1375 افزایش پیدا کرد.

وی با اشاره به نحوه برگزاری آزمون دکترای 92، اظهار کرد:‌ آزمون دکتری اسفند امسال برگزار می‌شود و پذیرفته‌شدگان اولیه تا اردیبهشت برای مصاحبه به دانشگاه‌ها معرفی می‌شوند. خدایی با بیان این‌که در سال‌های گذشته مصاحبه آزمون دکتری در ترم تابستان انجام می‌شد که به دلیل تعطیل بودن برخی دانشگاه‌ها، کیفیت مصاحبه‌ها پایین بود، خاطرنشان کرد: امسال تلاش شد آزمون دکتری در اسفند برگزار شود، همچنین مصاحبه پذیرفته‌شدگان حداکثر تا خرداد به پایان می‌رسد.

رئیس سازمان سنجش درباره ظرفیت آزمون دکترای 92 نیز عنوان کرد: با توجه به این‌که ظرفیت‌ها تا اسفند از سوی دانشگاه‌ها اعلام خواهد شد، نمی‌توانیم اظهار نظر دقیقی کنیم، اما قطعا ظرفیت‌ها کاهش نخواهد یافت. خدایی درباره احتمال سلیقه‌ای رفتار کردن دانشگاه‌ها در مصاحبه آزمون دکتری، بیان کرد: با توجه به سهم مساوی و 50 درصدی مرحله کتبی و مصاحبه آزمون دکترای 92، دانشگاه‌ها تنها می‌توانند نظر خود را درباره مصاحبه اعلام کرده و این نظرات در نمره آزمون کتبی نقش و تاثیری ندارد.

راه‌اندازی دکترای گردشگری برای اولین بار

سرپرست کمیته گردشگری در حوزه برنامه‌ریزی علوم انسانی گفت: برای اولین بار دکترای رشته مدیریت گردشگری راه اندازی شد.

به گزارش مهر، محمدحسین ایمانی خوشخو افزود: اکنون 9 رشته در زمینه گردشگری دایر است که بازنگری دروس آن آغاز شده و برای اولین بار رشته دکترای مدیریت گردشگری به تصویب کمیته برنامه‌ریزی گردشگری رسیده است؛ رشته‌های مطالعات اوقات فراغت و رشته کارآفرینی گردشگری و گردشگری مذهبی در مقطع دکتری هم در حال بررسی است

وی خاطرنشان کرد: براساس پیش‌بینی در برنامه چشم‌انداز تا سال 1404، حدود 20 میلیون گردشگر باید وارد کشور شوند و باید سالانه 25 میلیارد دلار درآمد ارزی از طریق گردشگری حاصل شود که نشانگر اهمیت و جایگاه گردشگری در توسعه کشور است.

سرپرست کمیته گردشگری در حوزه برنامه‌ریزی علوم انسانی گفت: یکی از بخش‌های مهمی که می‌تواند در این زمینه بسیار تاثیرگذار باشد، آموزش عالی است.

وی ادامه داد: در سال 1373 اولین دبیرستان کار دانش در حیطه گردشگری و در سال 74 رشته مدیریت گردشگری در دانشگاه علامه تاسیس شد و در حال حاضر بیش از 25 هزار دانشجو در مقاطع کاردانی، ‌کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه‌های دولتی، آزاد، پیام نور و‌ علمی کاربردی تحصیل می‌کنند.

ایمانی اظهار کرد: با توجه به مباحثی که اعلام شد کمیته مستقلی در این زمینه فعالیت نمی‌کرد بنابراین با توجه به نگاه کلان برنامه‌ریزی، کمیته مستقل برنامه‌ریزی گردشگری در این رابطه تشکیل شد.

قانون حذف کنکور بازنگری می‌شود

رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش از بازنگری قانون حذف کنکور در کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: تا پایان سال وضع حذف کنکور تعیین تکلیف می‌شود.

عبدالامیر عرفی در گفت‌وگو با مهر افزود: آموزش و پرورش وظایف خود را درباره حذف کنکور انجام داده و این وزارتخانه آماده حذف کنکور است، اما اعضای کمیسیون آموزش مجلس اعلام کرده‌اند که قانون حذف کنکور باید مورد بازنگری قرار گیرد. وی با بیان این‌که بازنگری نمایندگان مجلس تا پایان سال به اتمام می‌رسد، ادامه داد: هدف از حذف کنکور کاهش استرس و دغدغه دانش‌آموزان بود تا بتوانند فکر خود را بر یادگیری درس‌های سال آخر دبیرستان متمرکز کنند آن هم در شرایطی که براساس گزارش وزارت علوم و دانشگاه آزاد بسیاری از دانشجویان برای جذب در دانشگاه‌ها چندان رقابتی با هم ندارند که به این ترتیب خود به خود فلسفه کنکور و رقابت، ماهیت خود را از دست داده است.

عرفی گفت: در بازنگری قانون حذف کنکور باید بخش عمده‌ای از رشته ـ شهرهایی که دانش‌آموز تمایل دارد در شهر و استان خود ادامه تحصیل دهد، از دایره رقابت کنکور حذف شود و متقاضی بدون دادن کنکور در دانشگاه مورد نظر شهر خود ثبت‌نام کند.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد رقابت کنکوری بین دانش‌آموزان ایجاد شود، باید این رقابت برای دانشگاه‌های پرطرفدار در کلانشهرها برگزار شود، ضمن آن‌که باید به معدل کتبی و سوابق تحصیلی دانش‌آموزان نیز توجه ویژه شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد