پدیده

مجله اینترنتی

پدیده

مجله اینترنتی

مرگ خاموش با مصرف بی‌رویه کود شیمیایی!


مجری طرح مدیریت تلفیقی مبارزه با آفات، مصرف بی‌رویه کود شیمیایی در محصولات کشاورزی را مرگ خاموش خواند و گفت: با توجه به وابستگی عجیب مصرف کشاورزان به کودهای شیمیایی، مصرف بی‌رویه این کود‌ها معضل بخش کشاورزی است.



محمد شریفی‌مقدم امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: میانگین مصرف آفت‌کش‌ها در کشور یک سوم میانگین جهانی است اما مصرف بی‌رویه کودهای شیمیایی معضل بخش کشاورزی بوده، چرا که کشاورزان وابستگی عجیبی به کود‌های شیمیایی دارند.
 
وی گفت: در مصرف سموم و آفت‌کش‌ها در 5_6 محصول از جمله محصولات گلخانه‌ای و صیفی‌جات بیشتر بوده و در دیگر محصولات مشکل زیاده‌روی در مصرف سموم را نداریم.
 
مجری طرح مدیریت تلفیقی مبارزه با آفات گفت: 35 درصد از خاک کشاورزی جهان به خاطر حجم مصرف کود‌های شیمیایی از بین رفته است که میزان این آمار در کشاورزی ایران در دست نیست.
 
شریفی‌مقدم با تاکید بر بهینه‌سازی مصرف کود گفت: در برخی موارد خاک کمبود‌هایی دارد که با استفاده از کود جبران می‌شود اما مشکل مصرف زیاد از حد در برخی از موارد است.
 
وی با اشاره به این‌که استرالیا بزرگ‌ترین تولید‌کننده محصول سالم و ارگانیک در جهان است، گفت: طبق اعلام سازمان ملل متحد ایران دومین دارنده‌ پتانسیل تولید محصول سالم و ارگانیک در جهان است.
 
مجری طرح مدیریت تلفیقی مبارزه با آفات افزود: تا سال گذشته در 355 منطقه و 35 محصول بحث مدرسه در مزرعه پیگیری شد و امسال چهار هزار سایت برای 35 محصول با تاکید بر صیفی‌جات و محصولات استراتژیک و خاص اجرا خواهد شد.
 
شریفی‌مقدم با بیان این‌که ایران در 23 محصول رتبه‌ اول تا دهم تولید را دارد، گفت: نظام گواهی در باز‌کردن مرزهای صادراتی بسیار موثر است که سعی شده استاندارد پایه بین‌المللی برای محصولات کشاورزی تعریف شود که در 10 محصول صادراتی قوی‌ترین استاندارد‌ها را گرفته‌ایم.
 
مجری طرح مدیریت تلفیقی مبارزه با آفات با اشاره به این‌که 50 هزار هکتار سطح زیرکشت تولید محصول ارگانیک است، گفت: پیاز و سیب‌زمینی خراسان رضوی، خرما و گل‌محمدی کرمان، پسته و انار استان مرکزی، محصولات باغی آذربایجان شرقی جزو این محصولات هستند.
 
شریفی‌مقدم تصریح کرد: مصرف محصول سالم حق مردم است اما در برخی موارد نمی‌توانیم بر تولید‌کننده نظارت داشته باشیم.
 
وی افزود: با توجه به این‌که کاهش مصرف و کود میزان تولید محصول کاهش می‌یابد، 25 درصد افزایش قیمت خرید محصول از کشاورز در نظر گرفته شده است تا کشاورزان به تولید این محصولات و کاهش مصرف سم و کود تشویق شوند.
 
مجری طرح مدیریت تلفیقی مبارزه با آفات خاطر نشان کرد: محصول سالم یعنی محصولی که باقیمانده سموم و کود‌های شیمیایی و فلزات سمی در آن نباشد.



نظرات 1 + ارسال نظر
نوید 11 مهر 1391 ساعت 22:19 http://pd90.blogsky.com

سلام عالی بود ممنون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد