پدیده

مجله اینترنتی

پدیده

مجله اینترنتی

مرگ روزانه 378 ایرانی به دلیل بیماری‌های قلبی


بیماری‌های قلبی ـ عروقی اولین علت مرگ در دنیاست و پیش‌بینی می‌شود همچنان در این رتبه باقی بماند. طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت در سال 2005، بیماری‌های قلبی ـ عروقی 5/17 میلیون نفر قربانی داشته است و در ایران نیز روزی 378 نفر به دلیل بیماری‌های قلبی می‌میرند.


بررسی‌های انجام شده در سال 83 و در 29 استان ایران نشان می‌دهد بیماری‌های قلبی ـ عروقی 138هزار قربانی گرفته که متوسط سن مرگ ناشی از این بیماری‌ها حدود 69سال بوده است. بر این اساس بررسی‌ها حاکی از آن است که اولین علت مرگ در کشور در سال 83، بیماری‌های قلبی ـ عروقی بوده است.


هم‌اکنون بیماری‌های غیرواگیر مهم‌ترین علت مرگ و بار بیماری در جهان است و تخمین زده می‌شود 80 درصد از 35 میلیون مرگ ناشی از بیماری‌های مزمن در سال 2005 در کشورهای با درآمد پایین یا متوسط رخ داده است.


پیش‌بینی علل عمده مرگ در سراسر جهان در تمام سنین در سال 2005 نشان می‌دهد که 61 درصد مرگ‌ها از بیماری‌های مزمن ناشی می‌شود که سهم بیماری‌های قلبی ـ عروقی در این میان، 30 درصد است. همچنین 48 درصد بار بیماری‌ها ناشی از بیماری‌های مزمن است که 10 درصد آنها به علت بیماری‌های قلبی ـ عروقی است.


پیش‌بینی می‌شود تا سال 2015 حدود 64 میلیون مرگ رخ دهد که 20 میلیون آنها به علت بیماری‌های قلبی ـ عروقی و عمدتا ناشی از بیماری قلبی و سکته مغزی است.


همچنین در کشور ما نسبت سال‌های از دست رفته، عمر ناشی از بیماری‌های قلبی ـ عروقی حدود یک چهارم مجموع سال‌های از دست رفته عمر است و این بیماری‌ها پس از حوادث و سرطان‌ها، سومین علت از دست رفتن سال‌های عمر هستند.


در مجموع بیش از دو سوم سال‌های از دست رفته عمر به علت بیماری‌های قلبی ـ عروقی و ناشی از بروز سکته‌های قلبی و مغزی است.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد