پدیده

مجله اینترنتی

پدیده

مجله اینترنتی

روش درست کردن قهوه


۱۵ فوت و فن ساده برای خوردن قهوه ای دلپذیر
دم کردن یک فنجان قهوه یا آماده کردن یک لیوان قهوه آماده شاید کار چندان سختی به نظر نرسد. یکی دو قاشق نسکافه، کمی شکر و کافی میت آب جوش و کار تمام است. اوه ببخشید. شما لذت قهوه ناب را ترجیح می دهید. چند قاشق قهوه خوشبو، کمی آب و شکر، شعله ملایم گاز و بالاخره یک  فنجان خوش طعم و خوش عطر قهوه عالی!

 

اما همیشه همه چیز به این سادگی نیست. گاهی نکات بسیار ساده ای از قلم می افتد و فراموش می شود که باعث بد شدن مزه یا پایین آمدن کیفیت قهوه مان می شوند. برخی نکات به ظاهر ساده هم هستند که با اجرای آن یک قهوه عالی خواهیم داشت که هوش از سرتان می برد، اما قلق کار به حساب می آیند که هر کسی از آنها خبر ندارد. در این مطلب قصد داریم به تعدادی از همین فوت و فن ها یا به قولی حیله و ترفندهای ساده در تهیه قهوه بپردازیم.



۱- اول شکر و کرم را درون فنجان بریزید. با این کار دیگر نیازی به هم زدن قهوه تان جهت مخلوط شدن این افزودنی ها ندارید. همچنین یک فنجان قهوه با کرم و شکر یک دست و هم نواخت در اختیار خواهید داشت.

 

۲- اگر طرفدار قهوه سرد هستید، برای خنک کردن آن از قالب های قهوه یخ زده استفاده کنید. اگر از قالب های یخ معمولی استفاده کنید، همزمان با سرد شدن قهوه تان، طعم آن ملایم و آبکی می شود. باقی مانده های قهوه تان را درون قالب ریخته و در فریزر بگذارید. حالا از این به بعد قالب های یخ-قهوه انتخاب مناسبی برای سرد کردن قهوه تان بدون از دست دادن طعم عالی آن هستند.

 

۳- همیشه مقدار کم و به اندازه ای که نیاز دارید قهوه دم کنید. هرچه قهوه کمتری آماده کنید، طعم و مزه بهتری را در اختیار  دارید.  علاوه بر این نگهداری قهوه هم امکان پذیر نیست و باید مقدار اضافه آن را بیرون بریزید.

 

۴- قهوه را بعد از جوشاندن زیاد نگه ندارید. بهترین زمان برای خوردن قهوه زمانی است که هنوز داغ است و دمایی بین ۷۳ تا ۷۹ درجه سانتی گراد دارد. اگر اجازه دهید قهوه تان بماند و سرد شود، مزه و بوی خود را تا حد زیادی از دست می دهد.

 

۵- برای اینکه قهوه تان هنگام دم کردن نجوشد، سکه کوچک و تمیزی را درون قهوه جوش تان بیاندازید. با این کار می توانید قهوه تان را مدت زمان زیادتری روی شعله نگه دارید بدون اینکه شروع به جوشیدن کند.

 

۶- لطفا سراغ قهوه آسیاب شده نروید و خودتان دانه های قهوه سالم را خریده و خودتان آنها را آسیاب کنید. بهترین قهوه از تازه ترین دانه های قهوه به دست می آید. پس یک آسیاب قهوه ساب بخرید و برای دم کردن یک نوشیدنی لذت بخش از پودر قهوه کاملا تازه بهره ببرید. شاید یک هزینه اضافی و کمی سنگین در مخارج تان باشد، اما بازده سود آن با طعم و مزه ای که به دست می آورید.

 

۷- از آب تصفیه شده استفاده کنید، اما آب کاملا بدون املاح و آب مقطر برای این کار مناسب نیست. آبی که از شیر بیرون می آید به مرور زمان مقداری املاح درون قهوه ساز شما باقی می گذارد و تاثیر بدی بر طعم و بوی قهوه تان خواهد داشت. استفاده از فیلترهای تصفیه آب می تواند املاح سنگین را کم کرده و قهوه خوشمزه صبحگاهی را برای تان به ارمغان آورد.

 

۸- قبل از آماده کردن قهوه، قهوه ساز را گرم کنید. مطمئنا همیشه وقت این کار را ندارید. اما آخر هفته ها و وقت های بیکاری، قبل از اینکه قهوه را درون قهوه ساز بریزید، اول آن را با آب خالی روشن کنید و اجازه دهید خوب گرم شود. این کار طعمی کاملا متفاوت را برای تان به ارمغان می آورد.

 

۹- سرو قهوه هم فوت و فن های جالبی دارد، هنگام سرو قهوه کمی فنجان تان را سر خالی بگذارید، بد نیست. زیرا این گونه جا را برای شیر و دیگر افزودنی های لذیذ باز گذاشته اید و در کنار آن میهمان هم نباید نگران سر ریز شدن و از دست رفتن قهوه مطبوعش باشد!

 

۱۰- قهوه فقط برای لذت بردن که نیست! حسابی خسته هستید و نیاز به یک خواب حسابی دارید. اما وقت آن را ندارید و باید به کارهای تان برسید. یک چرت کافئینی می تواند حسابی شما را سرحال آورد. کافی است که یک فنجان قهوه بخورید و بلافاصله بعد از آن یک چرت ۱۵ دقیقه ای بزنید. آزمایش ها نشان داده که با این کار یک تجدید قوای کامل کرده و‌ آماده کار و تلاش می شوید. فقط حواس تان باشد که چرت ۱۵ دقیقه ای تبدیل به خواب ۱۵ ساعته نشود!

 

۱۱- بهتر است بدانید که استفاده از قهوه برای بیدار ماندن، به درس خواندن یا انجام کارهایی نیاز به تمرکز دارد، کمکی نمی کند. هیچ جایگزین واقعی برای خواب وجود ندارد. و قهوه تنها شما را از آن دور می کند.

 

۱۲- حواس تان به دما و زمان باشد. اگر می خواهید یک قهوه عالی داشته باشد، نمی توانید فقط مواد را با هم مخلوط کرده و آنها را رها کنید و بروید. دقت کنید که چه زمانی باید مواد را به آب بیافزایید و چه زمانی آنها را بردارید. یا اینکه در چه دمایی قهوه خوبی خواهید داشت.

 

۱۳- یک محقق خوب باشید. اگو واقعا عاشق طعم قهوه هستید، مقداری از وقت های آزادتان را صرف یادگیری در این مورد کنید. اینکه انواع قهوه چه هستند و بهترین شیوه های آماده سازی آن کدام اند و…

 

۱۴- اگر طعم قهوه خوبی می خواهید، حتما می دانید که قوری قهوه و قهوه جوش تان را نباید با مواد شوینده عادی آشپزخانه بشویید. اما نیازی هم نیست که از مواد شوینده گرانقیمت ویژه استفاده کنید. تنها کمی نمک و یخ برای این کار کافی است.

 

۱۵- همیشه بعد از خرد کردن قهوه، آسیاب تان را تمیز کنید. در غیر این صورت قهوه باقی مانده و کهنه درون آن با قهوه تازه و جدیدترتان مخلوط شده و دیگر آن تازگی و طعم یکتا را در اختیار ندارید.



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد