پدیده

مجله اینترنتی

پدیده

مجله اینترنتی

وحید هاشمیان؛ خداحافظ مستطیل سبز


فراموش کردن آن شب نفس بری که قطری‌ها برای خیل هواداران فوتبالدوست ایرانی ایجاد کرده بودند، اصلا کار آسانی نیست. مسابقه‌های مقدماتی جام جهانی 2006 آلمان بود و دوباره قطری‌ها در دوحه برای نرسیدن ایران به جام جهانی، سناریوی موفق خود را دنبال می‌کردند. آنها تا واپسین دقایق، 2 بر 1 از ایران پیش افتاده بودند و این نتیجه، به مفهوم حذف ایران از مسابقه‌های راهیابی به جام جهانی، آن هم در دور نخست مقدماتی بود! موجی از نگرانی و یاس تدریجی، خیل‌میلیونی هواداران فوتبال ایران را فراگرفته بود که وحید هاشمیان، پس از سال‌ها دوری از تیم ملی به میدان آمد و با دو گل معجزه‌آسای خود، آن شکست تلخ را به پیروزی شیرین ایران و صعود به دور بعدی تبدیل کرد! هاشمیان در دور بعدی آن بازی‌ها هم دو گل دیگر به ژاپن زد تا نقش بی‌انکاری در صعود زودهنگام و شیرین ایران به جام جهانی 2006 ایفا کند.



به هر حال، این بازیکن با اخلاق و با ارزش سال‌های پیشین تیم ملی، روز گذشته بعد از نزدیک به دو دهه بازی در سطح اول فوتبال ایران و آسیا، در جشن تولد سی‌وشش سالگی خود از بازی فوتبال خداحافظی کرد و به قول فوتبالیست‌ها کفش‌های خود را آویخت. هاشمیان که از باشگاه فتح، فوتبال خود را آغاز کرده بود به پاس آمد و از همانجا بود که در سال 1998 برای نخستین بار پیراهن ملی را برتن کرد و عجیب آن که در همان سه دقیقه نخست اولین بازی ملی خود در بازی‌های آسیایی بانکوک، دو گل وارد دروازه تیم قزاقستان کرد! 


هاشمیان بعد از پایان همان بازی‌ها و کسب مدال طلای بازی‌های آسیایی بود که مورد توجه مسئولان هامبورگ قرار گرفت تا سال‌ها بازی در بوندس لیگا را تجربه کند. او که در آلمان به سبب پروازهایی عالی و قدرت سرزنی بالا به «هلی‌کوپتر» شهرت یافته بود، بعد از هامبورگ در بوخوم، بایرن مونیخ و هانوفر هم بازی کرد و دوباره به بوخوم بازگشت. هاشمیان در این مدت، 38 گل بوندس‌لیگایی نیز به ثمر رساند تا از این حیث، رکوردی برای بازیکنان ایرانی بیافریند. 


او در تیم ملی هم باوجود شمار نسبتا کم بازی‌های خود، 15 گل به ثمر رساند، ولی همواره نقشی فداکارانه و تاثیرگذار از خود ارائه کرد. هاشمیان که همواره در طول دوران بازی حرفه‌ای خود بازیکنی متعصب، پرتلاش، فداکار، پراحساس و مقید به اصول حرفه‌ای و اخلاق جوانمردانه بود، در طول یک سال و نیم اخیر نیز پیراهن قرمز پرسپولیس را بر تن کرد و با همین پیراهن به سبب صبوری و متانت همیشگی در دشواری‌ها و ناملایمات، به عنوان بازیکن اخلاق فصل 1390 ـ ‌1389 فوتبال ایران نیز برگزیده شد.


وحید که حالا یک ماهی است پدر شده است، پس از دریافت مدرک با ارزش مربیگری A یوفا، چشم به‌افق مربیگری نیز دارد. برای این کهنه سرباز فداکار و با اخلاق ملی آرزوی توفیق می‌کنیم.


مجید عباسقلی - جام جم


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد