پدیده

مجله اینترنتی

پدیده

مجله اینترنتی

جنجال خبری بیهوده بر سر شیخ‌الرئیس


در کشوری زندگی می‌کنیم که پر است از شاعران، نویسندگان و فیلسوفانی که شخصیت‌های برجسته جهانی محسوب می‌شوند. بزرگانی چون مولانا شاعر و عارف بزرگ ایرانی که از یک طرف ترکیه داعیه دار ترک بودن او شده است و افغان‌ها نیز سعی دارند او را شاعری از کشور خودشان بدانند.

 

یا به‌طور مثال نظامی گنجوی شاعر بزرگ کشورمان است که جمهوری آذربایجان قصد دارد، اصالت این شاعر را به آذربایجان نسبت دهد. این اتفاقات چندان عجیب به نظر نمی‌آید و دور از ذهن نیست که این کشورها سعی داشته باشند به هر تدبیری و طریقی اصالت این بزرگان را به خود نسبت دهند و بخواهند که از این طریق هویت عمیق‌تری برای خود دست و پا کنند، اما دامنه این اتفاقات این روزها به داخل کشورمان نیز رسیده است و کشمکشی میان استان‌های همدان و اصفهان برای مقبره ابوعلی سینا رخ داده است.


محمدحسین ریاحی، مسئول پژوهشی مرکز اصفهان‌شناسی ادعا کرده که مقبره ابوعلی سینا دانشمند بزرگ ایرانی در استان اصفهان است و بنا به شواهد تاریخی او اصلا به همدان نرفته است.


سخنان مسئول مرکز اصفهان پژوهی بلافاصله با واکنش مسئولان استان همدان مواجه شد و مسئولان بنیاد ابوعلی سینا در همدان گفته‌های ریاحی را رد کرده و هرگونه احتمال مدفون بودن شیخ الرئیس در اصفهان را به‌شدت مردود دانسته‌اند.


بروز چنین اتفاقاتی به نظر کمی عجیب می‌آید. چون نه اصفهان با کمبود هویت و بنای تاریخی مواجه است و نه همدان. از طرفی دیگر سال‌هاست که همدان به عنوان مدفن ابوعلی سینا شناخته شده و کنگره‌ها و برنامه‌هایی نیز در معرفی او و تحلیل افکار و آثارش برگزار شده است که بسیاری از آنها ابعاد بین‌المللی داشته‌اند و متفکران و اندیشمندان جهان حول محور نام ابوعلی سینا در همدان گردهم آمده‌اند.


به نظر می‌رسد بروز چنین اتفاقاتی در داخل کشور نتایج خوبی نداشته باشد و حتی به مرور زمان ناراحتی‌هایی را میان مردم استان‌های مختلف ایجاد کند و از طرفی ممکن است وجهه بین‌المللی، تاریخی و فرهنگی ما را هم تحت‌تاثیر قرار دهد.


زینب مرتضایی‌فرد - جام جم


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد