پدیده

مجله اینترنتی

پدیده

مجله اینترنتی

آبیدر کوه هزار چشمه و شکوه زیبایی های شهر سنندج


کوه آبیدر یکی از جاذبه های گردشگری شهر سنندج بوده، که با چشمه های زیر زمینی فراوان و چشم انداز بسیار زیبایی که دارد به یکی از جاذبه های گردشگری غرب تبدیل شده است.

یکی از جاذبه های گردشگری شهر سنندج پارک جنگلی آبیدر است که در غرب این شهر و در انتهای خیابان آبیدر بردامنه کوهی به همین نام (آبیدر) قرار گرفته و یکی از جاذبه های گردشگری سنندج به حساب می آید.









شهر سنندج از فراز این پارک زیبا چشم انداز بسیار جالبی داشته بطور ی که در فصل های مختلف سال چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند.

وجود چندین باغ و چشمه طبیعی در دل پارک مناظر چشم نوازی را شکل داده و موجب جذب مسافران و گردشگران زیادی به این محل تفریحی زیبا شده، پارک جنگلی آبیدر سنندج از قدیم الایام تفریحگاه مردم این شهر بوده و کوه آبیدر از محبوبیت خاصی در بین مردم دارا می باشد.

آب چشمه های کوه آبیدر سنندج که پارک جنگلی نیز در دل آن خودنمایی می کند، هنوز سرچشمه قنات عمارت های تاریخی خسروآباد، آصف، وکیل، و تعدادی از بناهای تاریخی دیگر است.

کوه و پارک جنگلی آبیدر همه ساله پذیرای تعداد زیادی مسافر و گردشگر از داخل و خارج استان است.

بزرگترین سینمای روباز جهان در کوه آبیدر واقع است

یکی از بزرگترین باغ های پارک، باغ امیریه است که در دل خود بزرگترین سینمای رو باز جهان و کشور را در خود جای داده است.

کوه آبیدر(کردی: ئاویه ر) نام کوهی است مشرف به شهر سنندج که در غرب ایران با ارتفاعی حدود دو هزار و 550 متر واقع است.

کوه آبیدر به عنوان یکی از تفرجگاه های اصلی مردم شهر سنندج به شمار می رود برخی از مکان های گردشگری مشهور آن عبارتند از کانی شفا، ماماتکه، گویزه کویر، خضر زنده (خیرزنه)، تاقهدار، امیریه، هفت آسیاب، بان شلانه، کچک(سنگ) قرآن، کانی کچک و قله آبیدر که پناه گاهی هم برای کوهنوردان در آنجا ساخته شده است.

آن چه مورد محبوبیت این کوه شده، نزدیکی آن به شهر سنندج، بلند بودن آن نسبت به تپه های اطراف و از همه مهمتر، وجود چشمه های زیر زمینی فراوان آن است.

در واقع واژه آبیدر (آببهدر) به معنی جایی است که از آن آب فراوان تراوش می شود، نزدیکی این کوه به شهر تا آن حد است که در دامنهٔ آن احداث مسکن صورت گرفته و هم اکنون نیز در جریان است.

در دامنه ی کوه پارک جنگلی بسیار زیبایی احداث شده که سالانه تعداد زیادی از گردشگران رو به سمت خود می کشد و مکان هایی برای کمپینگ مسافرین در نظر گرفته اند علاوه بر این امکانات سینمای صحرایی و روباز این مجموعه که بزرگترین سینما صحرایی جهان به شمار می رود هم از دیگر امکانات این مجموعه می باشد به همراه رستوران ها و کافی شاپ های متنوع که در قسمت های منختلف این پارک تعبیه شده اند.

همچنین مجسمه هایی که در قسمت های مختلف این پارک تعبیه شده اند از زیبایی های خاص این مجموعه توریستی می باشد.

نقوش برجسته آبیدر

نقش برجسته میدان مادر در پارک جنگلی آبیدر، با الهام از نقوش مکشوفه از زیویه اجرا شده است.

در کاوش های سال 1376 در قلعه باستانی زیویه قطعاتی از عاج به دست آمد که روی آن صحنه هایی از شکار و نقوش اساطیری به طرز بسیار ماهرانه در ابعاد 8×3 سانتی متر به صورت برجسته و بسیار ریز، نقش شده بود، این آثار احتمالاً به 2700 سال پیش تعلق دارد.

با طراحی و بزرگ نمایی این نقوش در حد 120 برابر و قالب گیری از آن، در این محل نقش برجسته بر روی دیواری که برای این کار مهیا شده بود، با بتن مسلح ساخته شد.

این کار توسط میراث فرهنگی کردستان اجرا شد و طراحی و ساخت نقشِ برجسته را آقای هادی ضیاء الدینی از هنرمندان برجسته استان، برعهده داشت.

 این نقش برجسته از دو صحنه اصلی تشکیل شده است: یکی صحنه اساطیری با موجودی ترکیبی از ماهی، انسان و گاو که احتمالاً هر یک از آنها بیانگر اعتقادات مردم زمان بودند و صحنه دوم که صحنه اصلی نقش برجسته را تشکیل می دهد، صحنه شکار شیر است

استفاده از معدن در کوه آبیدر موجب تخریب بخشی از این کوه شده است

مدیر کل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: معدن موجود در بالا دست زیارتگاه خضر زنده در کوه آبیدر سنندج بدون استعلام از محیط زیست کوه آبیدر سنندج را دستخوش تخریب و برداشت سنگ لاشه کرده است.

ناصح قادری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کردستان، اظهار داشت:معدن موجود در بالا دست زیارتگاه خضر زنده که متعلق به تعاونی مسکن لشکر 28 میباشد.که قبل از سال 84 بدون استعلام از محیط زیست در مساحتی بالغ بر 7 هکتار  دستخوش تخریب و برداشت سنگ لاشه شده است.

وی با اشاره به اینکه وجود این معدن و استفاده از ان باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی در این کوه شده،افزود: در اثر تردد ماشین آلات سنگین برای استخراج  و حمل و نقل عرضه بر تخریب عرضه مرتعی باعث ایجاد سر و صدا، گرد و غبار و عدم تمایل زائران و گردشگران به این زیارتگاه شده است و  زیارتگاه فوق را در معرض تهدیدی بزرگ قرار داده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان بیان کرد: در اثر بارندگی فرسایش خاک به وجود آمده و رسوبات به پایین دست سرازیر می شود و طبیعت آبیدر از لحاظ سیمای بصری دستخوش تغییر قرار گرفته است.

قادری تصریح کرد: تغییر کاربری اراضی پایین دست جهت تبدیل به با غات و خارج نمودن عرصه از حالت مرتعی که یکی از مهمترین مشکلات زیست محیطی آبیدر محسوب می شود.

وی عدم وجود نظارت بر تخلیه نخاله های ساختمانی در مسیر های گردشگری بویژه در مسیر زیارتگاه خضر زنده و کمربندی حسن آباد و تخلیه پسماند میکسرهای حمل بتن آماده در مسیر کمربندی حسن آباد را از جمله مهمترین مشکلات کوه آبیدر سنندج عنوان کرد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست کردستان عدم سنخیت و حسن همجواری کاربری و انبار کالای سازمان آب با محور گردشگری آبیدر – مسیر زیارتگاه خضر زنده وجود جاده ای بیشمار منجمله گردشگری داخل عرصه های مرتعی و احداث مراکز تفریحی بدون ضابطه و عدم ملاحظات زیست محیطی را از دیگر عمده مشکلات این کوه اعلام کرد.



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد