پدیده

مجله اینترنتی

پدیده

مجله اینترنتی

کرمانشاهیان گرم شدن زمین را بیشتر از همه حس می‌کنند!


استان کرمانشاه در یکی از نقاط کوهستانی کشور واقع شده است که در سال‌های نه چندان دور زمستان‌های فوق‌العاده سرد و تابستان‌های معتدلی داشت؛ این در حالیست که امروزه شاهد تابستان طاق‌فرسا و زمستان‌های نه چندان سردی در این خطه هستیم. گویی آب وهوای این استان در طول چند دهه دچار تغییرات ملموسی شده که مردمان این دیار آن را به وضوح حس می‌کنند.



پروفسور محمدرضا همزه‌ای، استاد برجسته دانشگاه رازی کرمانشاه در گفت وگو با ایسنا، منطقه کرمانشاه، گفت: به گفته بومیان منطقه در چند دهه گذشته در کوه "پراو" شاهد وجود حدود 25 لایه برف بودیم، این درحالیست که امروز جز سنگ و شن نمی‌توان چیز دیگری در ارتفاعات "پراو" نظاره کرد.

وی افزود: متأسفانه در شرایط کنونی مشکلات مربوط به تغییرات آب وهوایی در استان کرمانشاه به شدت محسوس است تا جایی که میزان بارش سالانه در این استان به میزان چشمگیری کاهش یافته است.

پروفسور همزه‌ای در ادامه به بیان علل تغییرات آب وهوایی شدید در استان کرمانشاه پرداخت و گفت: بدون شک گرم شدن هوای کره زمین می‌تواند یکی از علل تغییرات آب وهوایی در یک منطقه باشد، اما یکی دیگر از علل سرعت این روند در استان کرمانشاه این است که متأسفانه در طول چند دهه گذشته میزان زیادی از جنگل‌های استان کرمانشاه از بین رفته‌اند که این اتفاق در جای خود می‌تواند نقش موثری در تشدید گرم شدن هوای این خطه داشته باشد.

وی همه این اتفاقات را پیامدهای صنعتی شدن شهرها دانست و گفت: باید توجه داشت که در چند دهه گذشته استان کرمانشاه در یک دره بزرگ حاصلخیز قرار داشت که امروز آن دره بزرگ حاصلخیز به دره‌ای از آهن، قیر و ماشین آلات صنعتی تبدیل شده است که این اتفاق یکی دیگر از علل گرم شدن هوای این استان است.

رییس هیأت مدیره سازمان دانش بومی و فرهنگ شفاهی ایران باختری یکی دیگر از علل گرم شدن خطه زاگرس را شیوه معماری جدید دانست و بیان کرد: باید توجه داشت که در گذشته نوع معماری در هر خطه متناسب با شرایط آب وهوایی بود، این درحالیست که شیوه معماری ساختمان در تمام نقاط کشور به یک شکل درآمده است و آن شکل صنعتی است.

همزه‌ای ادامه داد: متأسفانه شیوه معماری جدید به هیچ وجه متناسب با آب و هوای استان کرمانشاه نیست و یک شیوه تقلیدی است که ممکن است مشکلات زیادی را بوجود آورد.



نظرات 1 + ارسال نظر
ehsan 1 خرداد 1391 ساعت 14:16 http://roozbarooz.blogsky.com

مطلب خیلی قشنگی بود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد