به گزارش پایگاه اطلاع رسانی «عصر خودرو» به نقل از ایسنا خسرو دانشجو در حاشیه چهارصد و شصت و یکمین جلسه شورای شهر تهران که به صورت غیرعلنی برگزار شد در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه استدلال تعیین افزایش تا 21/6 درصدی نرخ کرایهها، نرخ تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی بوده است افزود: افزایش کرایهها برای آن دسته از خطوط تاکسیرانی اعمال میشود که سال گذشته افزایش نرخ آنها بیش از متوسط افزایش نرخ بود.
وی با بیان اینکه نرخ کرایه ون همچون سال گذشته 30 درصد کمتر از نرخ تاکسیها تعیین شده است، اظهار کرد: نرخ کرایههای تاکسی از 12 شب تا 6 صبح 20 درصد افزایش خواهند یافت.
دانشجو همچنین از افزایش 20 درصدی نرخ کرایههای تاکسی گردشی، فرودگاه، ترمینال و راهآهن خبر داد.
سخنگوی شورای شهر تهران در ادامه با تاکید بر ضرورت بسترسازی برای پرداخت کرایه از طریق کارت الکترونیکی در تاکسیرانی خاطرنشان کرد: هماکنون در برخی تاکسیهای بانوان و بیسیم کارتخوانهای عضو شتاب نصب شده که به این ترتیب لزومی به رد و بدل کردن پول برای پرداخت کرایه نیست.
وی ادامه داد: شهرداری تهران مکلف شد که نسبت به نصب کارتخوان در کلیه تاکسیهای پایتخت اقدام کند؛ به گونهای که با استفاده از کارت بلیت مترو و اتوبوسرانی نیز بتوان نرخ کرایه تاکسی را پرداخت کرد.
دانشجو با بیان اینکه برای تعیین کرایههای تاکسی ناچار به رعایت پلههای 25 تومانی هستیم، اظهار کرد: این مساله که تاکسیها همیشه پول خرد در اختیار ندارند گاهی موجب بحث میان راننده و مسافر میشود، با این حال مسافران حق دارند که بقیه پول خود را از راننده طلب کنند.
افزایش نرخ اکثر خطوط تاکسی، کمتر از 15 درصد است
دانشجو با بیان اینکه افزایش نرخ اکثر خطوط تاکسی، کمتر از 15 درصد است افزود: تنها تعداد کمی از خطوط تاکسیرانی به میزان سقف تعیین شده افزایش کرایه دارند.
وی تاکید کرد: شهرداری تهران مکلف شد که علاوه بر نظارت دقیق بر رعایت نرخهای تعیین شده، برچسب اعلام نرخ کرایههای حمل و نقل عمومی در سال 91 را هر چه زودتر بر تاکسیها نصب کنند.
لایحههای نرخ سرویس مدارس تا پایان خرداد به شورای شهر میرود
به گفته سخنگوی شورای شهر تهران، شهرداری موظف شد که لایحه مربوط به نرخ سرویس مدارس را نیز تا پایان خردادماه به شورای شهر تهران ارائه کند.
دانشجو با بیان اینکه نرخ کرایههای حمل و نقل عمومی در سال 92 نیز باید حداکثر تا پایان بهمن برای بررسی به شورای شهر ارائه شود، به موضوع تقدیر از رانندگان نمونه اشاره کرد وگفت: شهرداری موظف شد که نسبت به معرفی رانندگان نمونه تا پایان بهمنماه اقدام کنند و با اعطای تسهیلات ویژه از آنها قدردانی شود.
سخنگوی شورای شهر تهران همچنین از پیشنهاد اعضای شورای شهر به شهرداری به منظور به کارگیری نیروهای داوطلب برای نظارت بر تاکسیرانی خبر داد و گفت: مقرر شد که سازمان تاکسیرانی شهروندان داوطلبی را برای این موضوع آموزش دهد تا از ظرفیتهای مردمی نیز برای نظارت بر تاکسیرانی استفاده شود.
اگر نرخ سوخت گران میشود شهرداری لایحه پیشنهادی دیگری به شورا ارائه خواهد کرد
دانشجو در پاسخ به اینکه آیا با اجرای هدفمندسازی یارانهها نرخ کرایهها مجددا افزایش خواهد یافت، گفت: نمایندگان مردم در شورا، شهرداری را مجاز به ارائه لایحه پیشنهادی خود در خصوص نرخ کرایههای تاکسی در صورت افزایش نرخ سوخت کردند و فعلا در رابطه با زمان اجرای هدفمندسازی یارانهها تصمیمی اتخاذ نشده است.
وی همچنین در پاسخ به اینکه آیا تعاملی با فرمانداری برای عدم اعتراض به نرخهای تعیین شده صورت گرفته است؟ توضیح داد: شورای شهر و فرمانداری هر یک وظایف مشخص و متفاوتی دارند؛ شورا بر اساس وظیفه خود نرخ کرایههای حمل و نقل عمومی را تعیین کرد و امروز به فرمانداری ارسال خواهد شد؛ از فرمانداری نیز درخواست کردهایم که بررسی این لایحه را در اولویت قرار دهد.
وقتی حقوق کارگران 18 درصد افزایش یافته نمیتوان انتظار داشت کرایهها ثابت باشد
وی با بیان اینکه برخی مسئولان دولتی توصیه کردهاند که امسال افزایش نرخ کرایه نداشته باشیم، افزود: در عین حال شورای شهر با درخواست منطقی رانندگان برای افزایش کرایه مواجهند چرا که وقتی حقوق کارگران 18 درصد افزایش مییابد نمیتوان توقع داشت که دریافتی تاکسیداران که از بیمه و بسیاری مزایا محروم هستند دستکم به همین میزان افزایش نداشته باشد.
دانشجو با اشاره به اینکه شروع کار با تاکسی نیاز به سرمایهگذاری چندین میلیون تومانی است، افزود: رانندگان تاکسی اگر یک روز به دلیل بیماری و یا هر دلیل دیگری سرکار خود حاضر نشوند درآمد ندارند و در چنین شرایطی نمیتوان انتظار داشت که نرخ کرایهها تغییر نکند.
وی افزود: در عین حال اعضای شورای شهر تهران به دولت پیشنهاد دادند که اگر تمایل دارد افزایش نرخی در کرایهها نداشته باشیم، یارانه نقدی بیشتری به رانندگان تاکسی بپردازد اما تا زمانی که این پیشنهاد عملی نشود نمیتوان مانع افزایش نرخ کرایهها شد.
نرخ کرایه بخش عمومی اتوبوسرانی از 75 تا 225 تومان تعیین شد
سخنگوی شورای شهر تهران در ادامه با بیان اینکه نرخ کرایههای اتوبوسرانی با منظورکردن تخفیفهایی برای استفاده از کارت بلیت تعیین شده است ادامه داد: هزینههای استفاده هر شهروند از اتوبوس 557 تومان است در حالی که میزان کرایه کمتر است و در چنین شرایطی قطعا انتظار داریم که دولت و شهرداری به اتوبوسرانی کمک کند.
وی با بیان اینکه در سالهای گذشته پلههای تعیین کرایههای اتوبوس 7/5 کیلومتر تعیین شده بود، اظهار کرد: امسال این نظام پلکانی قیمتها تغییر کرده و به 2/5 کیلومتر کاهش یافته بنابراین نرخ کرایه اتوبوس در برخی خطوط کاهش یافته است.
وی به تشریح نرخ کرایههای بخش عمومی اتوبوسرانی پرداخت و گفت: برای مسیرهای تا پنج کیلومتر 75 تومان در صورت پرداخت نقدی و 50 تومان در صورت استفاده از کارت بلیت اعتباری، نرخ تعیین شده است.
وی با بیان اینکه نرخ کرایه مسیرهای بیش از پنج تا 10 کیلومتر نیز 125 تومان در صورت پرداخت نقدی تعیین شده است، افزود: نرخ این مسیر با استفاده از کارت اعتباری 100 تومان خواهد بود.
دانشجو نرخ کرایه مسیرهای بیش از 10 تا 15 کیلومتر را 175 تومان به صورت نقدی و 150 تومان به صورت کارت اعتباری عنوان کرد و گفت: برای مسیرهای بیش از 15 کیلومتر نیز 225 تومان در صورت پرداخت نقدی و 200 تومان در صورت استفاده از کارت اعتباری تعیین نرخ شده است.
در صورت خرابی کارتخوان اتوبوسها، سرویسدهی تا رفع مشکل رایگان خواهد بود
به گفته سخنگوی شورای شهر تهران برابر یکی از تبصرههای مصوبه امروز شورای شهر، شرکت واحد اتوبوسرانی مکلف است در صورت عدم نصب و یا خراب بودن دستگاه کارتخوان در داخل اتوبوس تا زمان اصلاح این رویه به صورت کاملا رایگان به شهروندان سرویسدهی کند.
کرایه 200 تا 400 تومانی برای اتوبوسهای بخش خصوصی
دانشجو در ادامه به تشریح نرخ کرایههای تعیین شده برای بخش خصوصی اتوبوسرانی پرداخت و گفت: برای مسیرهای تا 2/5 کیلومتر نرخ 175 تعیین شده بود که امسال نیز این نرخ تصویب شد.
وی ادامه داد: نرخ مسیرهای بیش از 2/5 تا پنج کیلومتر سال گذشته 175 تومان بود که امسال به 200 تومان افزایش یافت.
دانشجو خاطرنشان کرد: نرخ مسیرهای بیش از پنج تا 7/5 کیلومتر سال گذشته بین 175 تا 225 تومان بود که امسال 225 تومان تعیین شد.
سخنگوی شورای شهر با بیان اینکه نرخ مسیرهای 7/5 تا 10 کیلومتر نیز سال گذشته 225 تومان بود که امسال به 250 تومان افزایش یافت، ادامه داد: برای مسیرهای بیش از 10 تا 12/5 کیلومتر نیز سال گذشته رقمی بین 225 تا 300 تومان دریافت میشد که امسال نرخ این مسیرها 300 تومان تعیین شده است.
وی خاطرنشان کرد: نرخ مسیرهای 12/5 تا 15 کیلومتری نیز با 25 تومان افزایش نسبت به سال گذشته 325 تومان تعیین شد.
سخنگوی شورای شهر تهران همچنین نرخ مسیرهای 15 تا 17/5 کیلومتری که سال گذشته 300 تا 325 تومان بود را امسال 350 تومان اعلام کرد و گفت: مسیرهای 17/5 تا 20 کیلومتری نیز با 50 تومان افزایش نرخی معادل 375 تومان خواهند داشت.
وی با بیان اینکه تعداد کمی از اتوبوسرانی بیش از 20 کیلومتر طول دارند خاطرنشان کرد: نرخ کرایه این خطوط سال گذشته 325 تومان بود که امسال به 400 تومان افزایش یافته است.
کرایه مینیبوس از 175 تا 400 تومان تعیین شد
وی در ادامه به اعلام جزئیات نرخ کرایههای مینیبوس که تحت نظارت شرکت واحد اتوبوسرانی فعالیت میکنند، پرداخت و گفت: سال گذشته نرخ مینیبوس برای مسیرهای تا 2/5 کیلومتر 200 تومان بود که امسال به 175 تومان کاهش یافت.
دانشجو با بیان اینکه مسیرهای 2/5 تا 5 کیلومتری بدون تغییر نسبت به سال گذشته همچنان 200 تومان باقی خواهد ماند افزود: برای مسیرهای 5 تا 7/5 کیلومتری نیز نرخ کرایه اتوبوس معادل 225 تومان تعیین شده است.
وی با بیان اینکه نرخ کرایه مینیبوس برای مسیرهای 7/5 تا 10 کیلومتری با 25 تومان افزایش نسبت به سال گذشته،امسال 250 تومان تعیین شد خاطرنشان کرد: برای مسیرهای 10 تا 12/5 کیلومتری نیز نرخ کرایه مینیبوس 300 تومان خواهد بود.
سخنگوی شورای شهر تهران نرخ کرایه مینیبوس در مسیرهای 12/5 تا 15 کیلومتری را 325 تومان عنوان و اضافه کرد: این میزان در مسیرهای 15 تا 17/5 کیلومتری معادل 350 تومان، مسیرهای 17/5 تا 20 کیلومتری 375 تومان و در مسیرهای بیش از 20 کیلومتر با 50 تومان افزایش، معادل 400 تومان تعیین شده است.
کرایه بسیاری از خطوط میدلباس کاهش یافت
به گزارش ایسنا، سخنگوی شورای شهر تهران در ادامه به تشریح نرخ کرایههای میدلباس بخش خصوصی که تحت نظارت شرکت واحد فعالیت میکنند، پرداخت وگفت: سال گذشته نرخ مسیرهای کمتر از 2/5 کیلومتر در بخش خصوصی 225 تومان بود که امسال به 175 تومان کاهش یافت.
دانشجو نرخ کرایه مسیرهای بیش از 2/5 تا 5 کیلومتر در بخش میدلباس را در سال جاری 200 تومان عنوان کرد و گفت: این رقم نسبت به سال گذشته 25 تومان کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه نرخ کرایه میدلباس در مسیرهای 5 تا 7/5 کیلومتری سال گذشته 225 تا 275 تومان بوده است، خاطرنشان کرد: این میزان امسال 225 تومان تعیین شد.
وی با بیان اینکه نرخ کرایه در مسیرهای 7/5 تا 10 کیلومتری نیز با 25 تومان کاهش250 تومان تعیین شد.
دانشجو با بیان اینکه نرخ کرایه در مسیرهای 10 تا 12/5 کیلومتری 300 تومان تعیین شده است، افزود: در مسیرهای 12/5 تا 15 کیلومتری نیز نرخ کرایه میدلباس نسبت به سال گذشته 325 تومان تعیین شد.
وی نرخ کرایه میدلباس در مسیرهای 15 تا 17 کیلومتری را 350 تومان عنوان و اضافه کرد: در مسیرهای 17/5 تا 20 کیلومتری نیز کرایه 375 تومانی به تصویب رسید.
به گفته وی برای مسیرهای بیش از 20 کیلومتر نیز کرایه میدلباس با 50 تومان افزایش نسبت به سال گذشته امسال 400 تومان تعیین شد.
جزئیات نرخ سرویسهای دربستی شرکت واحد اتوبوسرانی
سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه نرخ سرویسهای دربستی شرکت واحد اتوبوسرانی نیز در جلسه امروز تعیین تکلیف شد افزود: کرایه اتوبوس معمولی در سه ساعت اول با پنج هزار تومان افزایش نسبت به سال گذشته، 65 هزار تومان تعیین شد.
به گفته وی کرایه اتوبوس مبله در سال جاری 90 هزار تومان، اتوبوس ویژه 110 هزار تومان، اتوبوس تشریفات 155 هزار تومان، مینیبوس ویژه کولردار80هزارتومان و اتوبوسهای دوطبقه 550هزار تومان برای سه ساعت اول تعیین شده است.
به گفته سخنگوی شورای شهر تهران با توجه به وقتگیر بودن موضوع بررسی نرخ بلیت مترو، مقرر شد که این بخش از لایحه کرایههای حمل و نقل عمومی روز سهشنبه در جلسه علنی شورای شهر تهران بررسی شود.
استفاده غیرمجاز از ترمز اضطراری مترو تبعات قانونی دارد
سخنگوی شورای شهر تهران همچنین با بیان اینکه یکی از اعضای شورای شهر علت مشکل پیش آمده در خط چهار مترو در ساعات اولیه صبح روز گذشته را جویا شد، اظهار کرد: قلیها ـ مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو تهران ـ که دراین جلسه حضور داشت علت را استفاده یکی از مسافران از ترمز اضطراری داخل واگن عنوان کرد و ازآنجا که سیستم قطارها به گونهای است که در صورت استفاده از ترمز اضطراری باید تکتک ترمزهای واگنها چک و آزاد شود، این مساله موجب بروز تاخیر در جابجایی مسافران در خط 4 شده بود.
وی د درباره نحوه برخورد با مسافری که از این ترمز بدون دلیل استفاده کرده بود، گفت: استفاده غیرمجاز از ترمز اضطراری در مترو تبعات قانونی دارد و شرکت بهرهبرداری مترو تهران میتواند اگر مسافر استدلالی برای اقدام خود نداشته باشد طلب ضرر و زیان کند که ظاهرا در ماجرای دیروز مسافر یاد شده دلیل محکمی برای استفاده از ترمز نداشته است.