پدیده

مجله اینترنتی

پدیده

مجله اینترنتی

کوسّه‏‌ها و تکم‎گردان‎هایی که آمدن بهار را نوید می‎دادند


در گذشته‎های نه چندان دور، کُوّسه‏‌ها در شرق استان زنجان و تکم‎گردان‏ها در غرب استان در قالب دوره‎گردان و با انجام آیینی، آمدن بهار را نوید می‎‌دادند.





ناصر حسین‎خانی، یک تاریخ‎نگار در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه زنجان، اظهار کرد: مراسم کوسه‎ شبیه عمو نوروز و مخصوص شرق استان زنجان بوده است که چند روز مانده به آغاز سال جدید در یک گروه 3 یا 5 نفری که یک نفر با پوشیدن لباس زنانه با نام صنم، یک نفر با پوشیدن لباس سیاه و نماد زمستان، یک نفر با پوشیدن لباس سفید و نماد بهار و فردی که طبل می‎زد و شخصی که هدایای مردمی را جمع می‎کرد، در کوچه‎های شهر دوره می‏‌گشتند.

وی تصریح کرد: این‎ها افراد فقیر و نیازمند نبودند، بلکه با هدف خوشحال کردن مردم کوچه به کوچه می‎رفتند و با توجه به اینکه در گذشته‏‌ها در خانه‏‌ها قفل نداشت، سرزده وارد خانه می‎شدند، اگر خانه تمیز و مرتب و آماده استقبال از نوروز شده بود، در آنجا به رقص و آواز می‌پرداختند.

وی افزود: دو فردی که لباس سیاه و سفید پوشیده بودند با یکدیگر کشتی می‎گرفتند و به صورت نمادین فردی که لباس سفید پوشیده بود، آن‌کس را که لباس سیاه بر تن داشت، شکست می‎داد و این نبرد و شکست نماد پیروزی سال جدید و بهار بر سیاهی زمستان بود.

حسین‎خانی گفت: در ادامه این گشت و گذار اگر کوسه‎‏ها به خانه‎ای می‎رسیدند که هنوز ظروف شکسته و زباله‎ها را از منزل خارج نکرده و خانه را سفیدکاری نکرده‏‌ بودند، با چماق‎هایی که در دست داشتند، چند خراش کوچک روی دیوار حیاط می‌دادند تا صاحبخانه در نظافت منزل و استقبال از بهار عجله کند.

این تاریخ‎نگار با اشاره به رسم غرب استان در آستانه سال جدید گفت: رسم مخصوص مناطق غرب استان، تکم‎گردانی بود که تکم‎گردان‎ها با تندیس یک بره‎سفید که با تخته تراشیده بودند با رقصاندن آن و آواز خواندن به درب منازل مردم می‎رفتند و صاحبخانه با توجه به وسع خود به آن‎ها هدیه‎ای می‎داد.

حسین‏‌خانی، رنگ کردن تخم‎مرغ، حضور بر سر مزار درگذشتگان در روز پایان سال و طبخ غذای مخصوص عید که معمولاً سبزی‌پلو و ماهی بود را از دیگر رسوم استقبال از بهار در زنجان عنوان کرد و افزود: طبخ و بردن شام به در خانه دخترانی که نامزد بوده که به آن "پای" می‎گفتند نیز از دیگر رسوم بود و اگر دختری نامزد و هنوز به خانه شوهر نرفته بود، داماد برای او عیدی که معمولاً شامل برنج خام، گوسفند، روغن، شیرینی و کادو بود، هدیه می‎آورد.

وی با اشاره به رسم "شال‌اندازی"، گفت: در گذشته‎ها خانه‎های زنجان سوراخی در پشت‎بام و برای تهویه هوا داشت که به آن "پاجا" می‎گفتند در شب عید افرادی به صورت ناشناس یا شناس به پشت‎بام منازل می‎رفتند و با انداختن شال از "پاجا" از صاحبخانه تخفه‎ای می‎‎خواستند و صاحبخانه با گره زدن تخم‎مرغ، سکه یا جوراب به شال‎اندازها هدیه می‎داد که اگر صاحب شال داماد تازه خانواده که در دوران نامزدی بودند، هدیه‎ای که به شال گره می‎زدند، نفیس‎‌تر و بهتر در نظر گرفته می‎شد.

حسین‎خانی گفت: در گذشته‏‌های دور که رسانه‏‌های جمعی برای اعلام لحظه تحویل سال وجود نداشت، مردم با چشم دوختن به ماهی داخل تنگ آب در سفره هفت‎سین یا تخم‎مرغی که بر روی آیینه می‎گذاشتند و اعتقاد داشتند که در لحظه تحویل سال ماهی داخل آب یا تخم‎مرغی که روی آیینه قرار داده شده، تکان خواهند خورد، تحویل سال را متوجه می‌شدند.

این تاریخ‎نگار با بیان اینکه در آن زمان سفره هفت‎سین وجود نداشت، خاطرنشان کرد: خانواده‏ها تنقلات و اقلام هفت‎سین را داخل سینی بزرگی که به آن "مجمع" می‎گفتند، می‌چیدند.

وی افزود: "نوروز گولو"( گل بنفشی بود که خانواده‎ها این گل را که پیام‎آور نوروزی داشت) از باغ‎ها چیده و بر "مجمع" در کنار اقلام دیگر هفت‎سین می‎گذاشتند.

حسین‎خانی، دادن پول از میان صفحات قرآن را از دیگر رسوم دانست و گفت: افراد این پول را متبرک و مایه برکت می‎دانستند و تا پایان سال آن را خرج نمی‎کردند.

وی با اشاره به سنت دید و بازدید که از اصلی‎ترین رسوم نوروز است و هنوز هم به رونق گذشته وجود دارد، تصریح کرد: در گذشته علاوه بر دید و بازدید که از فردای عید و با اولویت دیدار از بزرگان فامیل بود، پس از چند روز از نوروز که دید و بازدیدهای خانوادگی به پایان رسید، افراد به دیدن بزرگان و معتمدین شهر می‌رفتند که در این پذیرایی‎ها در برخی از شهرهای استان علاوه بر تنقلات نوروزی، خانواده‎ها با فرنی که روی آن شیره انگور ریخته بودند، از مهمانان پذیرایی می‎کردند.

بازی‎های نوروزی نیز علاقه‎مندان زیادی داشت که از جمله آن‎ها می‎توان به تخم‎مرغ بازی، لی‌لی، توپ‎بازی و بازی تبر مخصوص دختران که همان پنج سنگ بود.

در مورد دلیل آغاز نوروز نیز این امر ذکر شده که پس از یک خشکسالی طولانی جمشید به دستور اهورامزدا با خشکسالی مبارزه کرده و پس از پیروزی و در روزی که باران باریدن گرفت، جمشید بر یک تخت آرایش شده نشست که به وسیله 4 دیو او را از استخر فارس برگرفته و بر قله بلندترین کوه آذربایجان بر زمین می‎گذارند و هنگامی که خورشید طلوع کرده و شعاع خورشید که به آن شیر می‎گفتند، تابیدن گرفت، با برخورد به تخت مرصع نور خورشید منعکس می‎شد که مردم به تصویر اینکه "یم" نسبت داده و او را جمشید نامیدند و آن روز را نوروز گفتند.

وی با ابراز خرسندی از اینکه سازمان یونسکو از 3 سال پیش نوروز را به نام ایران نسبت داد، افزود: در حال حاضر 7 میلیون ایرانی خارج از کشور این ایام را جشن می‎گیرند در کشور کانادا نیز 21 مارس را روز نوروز نام نهاده‎اند که هم ایرانیان مقیم آنجا و هم شهروندان کانادایی این روز را جشن می‎گیرند. 11 کشور آسیایی نیز هر ساله اول فروردین را به عنوان «عید» جشن می‏‌گیرند.

حسین‌خانی با ابراز تأسف از اینکه نوروز را ایرانیان بنیان نهاده‎اند، ولی کشورهای دیگر باشکوه هرچه تمام آن را ارج می‎نهند، خاطرنشان کرد: در جمهوری آذربایجان هتل‌های این کشور یک ماه قبل و بعد نوروز برای دیدن مراسم نوروز در این کشور رزرو می‎شوند. در افعانستان هم‌زمان با تحویل سال علم منصوب به حضرت علی (ع) را بلند می‎کنند. در تاجیکستان یک باز سفید را آرایش داده و لحظه تحویل سال به هوا پرواز می‎دهند که مشابه این رسم در قزاقستان رواج دارد و در آن با آرایش یک اسب وحشی و آویزان کردن یک زنگوله و عروسک به گردن آن را در خیابان رها می‎کنند و اسب با یورتمه رفتن در خیابان‎ها خبر آمدن نوروز را به شهروندان می‎دهد که با استقبال خوب مردم نیر روبه‌رو می‎شود.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد