پدیده

مجله اینترنتی

پدیده

مجله اینترنتی

تکرار 135 باره واژگان مرتبط با سلامت در شاهنامه فردوسی

یک گروه پژوهشی در نیشابور از تکرار 135 باره واژگان مرتبط با سلامت در شاهنامه فردوسی خبر داد.


به گزارش وب دا، مقاله «حقوق بیمار در مراقبت و درمان از نگاه فردوسی» توسط یک گروه پژوهشی به سرپرستی امیرحسین میرحقی عضو هیئت علمی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور ارائه شد.
این پژوهشگر و عضو هیئت علمی دانشکده علوم پزشکی در رابطه با هدف خود از این مقاله به خبرنگار وب‌دا، گفت: شاهنامه فردوسی شاهد معتبری برای ارزش‌ها و باورها و فرهنگ مردم ایران است و هدف از این مطالعه، استخراج مضامین حقوقی مراقبت و درمان بیمار از شاهنامه فردوسی است.
وی فرهنگ را زیربنای تعاملات جامعه دانست و اظهار داشت: درمان و مراقبت در این بستر جریان دارند و مطالبات مردم به‌صورت ارزش‌ها و باورها انعکاس یافته است و حقوق بیمار ترجمه این ارزش‌ها و باروها است.
امیرحسین میرحقی درباره روش کار خود و همکارانش در این مقاله خاطرنشان کرد: این مطالعه از نوع تحلیل محتوی با رویکرد کیفی و شیوه تجزیه و تحلیل داده ها با رویکرد استقرائی بود.
وی با بیان اینکه در این پژوهش ابیات شاهنامه از نظر واژه‌های «بیمار»، «پرستار»، «پزشک» و «دارو» مورد جستجو قرار گرفتند و کلیه داستان‌هایی که کلمات مورد نظر در یک یا چند بیت آنها وجود داشت همراه با نسخه منثور آن، نوشته دکتر عطاری مطالعه شد.
وی خاطرنشان کرد: مقبولیت و عینیت داده‌ها با مرور و بررسی مجدد و بازبینی محققان همکار به طور مکرر حاصل شد و داده‌های کیفی مشتمل بر کلمات به‌دست‌ آمده به صورت استقرائی، طبقه‌بندی مفهومی شدند. 23 واژه «بیمار»، 60 واژه «پرستار»، 37 واژه «پزشک» و 15 واژه «دارو» در جستجو شاهنامه یافت شد. وی با بیان اینکه نتیجه تحقیق دربردارنده چهار مضمون حقوقی، مسئولیت‌پذیری، هوشیاری، رازداری بوده است، عنوان کرد: سرعت و تعامل هیجانی همدردی و استراحت، تعامل ارزشی احترام، سودرسانی و آسایش، خودمختاری امتناع از درمان، انتخاب پزشک، سلامت پزشک و معاینه عینی پزشک از دیگر نتایج به‌دست آمده است.
وی با اشاره به بحث و نتیجه‌گیری این مقاله علمی، پژوهشی افزود: مضامین حقوقی در شاهنامه بیانگر مطالبات مردم ایران از نظام سلامت است که تضمین این مفاهیم در عرصه مراقبت و درمان بسترساز ایفای شایسته بخش مهمی از حقوق انسانی است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد