پدیده

مجله اینترنتی

پدیده

مجله اینترنتی

فست ‌فود ؛ این غذای لذیذ، مضر و پر طرفدار در دنیا


غذاهای Fast Food یا به عبارتی دیگر غذاهایی که از آنها به عنوان غذای حاضری نام برده می‌شود اغلب غذاهایی نظیر پیتزا، همبرگر، چیزبرگر، انواع ساندویچ‌، مرغ سوخاری، ناگت مرغ، سیب‌زمینی سوخاری و... هستند که از رستوران‌های عرضه‌کننده این نوع غذاها تهیه می‌شود.





وجه تمایز رستوران‌های فست‌فود با دیگر رستوران‌ها در این است که غذای از پیش آماده شده را پس از مدت زمان کوتاهی بعد از دریافت سفارش مشتری به او تحویل خواهند داد. معمولا غذاهای فست‌فود به صورت یکجا و در حجم زیاد و از قبل تهیه شده و در طول روز گرم نگه داشته می‌شوند یا مدت زمان کوتاهی پس از دریافت سفارش مشتری گرم شده و به او تحویل داده خواهد شد.

در این رستوران‌ها معمولا غذاها با قیمت پایین‌تری عرضه می‌شوند. در اغلب کشورهای دنیا در رستوران‌هایی که غذاهای فست‌فود عرضه می‌کنند پول غذا در هنگام سفارش دریافت می‌شود و در حقیقت رستوران‌هایی که غذاهای فست‌فود تهیه می‌کنند معمولا جایی برای نشستن و غذا خوردن ندارند و به همین علت با توجه به این که راه‌اندازی رستوران‌های فست‌فود مستلزم داشتن امکانات زیاد نخواهد بود در سال‌های اخیر تعداد این رستوران‌ها در کشور‌های در حال توسعه بشدت افزایش یافته است.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که غذاهای فست‌فودی که در اغلب کشورها مورد علاقه نوجوانان و جوانان بوده و جایگزین بسیاری از وعده‌های اصلی غذایی در برنامه غذایی روزانه آنها شده‌اند نمادی از زندگی مدرن و ماشینی در دنیای امروز است، اما بر خلاف گفته این گروه از کارشناسان عرضه غذاهای حاضری یا آماده قدمتی بیش از این دارد.

شاید برایتان جالب باشد بدانید که از گذشته‌های دور در روم باستان دکه‌هایی وجود داشته است که نان و نوشیدنی می‌فروختند یا این‌که فروش رشته‌فرنگی آماده یا همان نودل در فروشگاه‌های کوچک در کشورهایی مانند چین، کره و ژاپن تنها در سال‌های اخیر متداول است یا این که دکه‌های فلافل‌فروشی در کشورهای خاورمیانه قدمتی بسیار دیرینه دارند، اما نخستین فست‌فود به شکلی که امروزه در کشورهای مختلف می‌بینیم برای نخستین بار در سال 1912 میلادی در کشور ایالات متحده آمریکا متولد شد.

در این سال رستورانی تحت عنوان اتومات و با هدف کاهش مسوولیت‌های مادران شاغل در قبال فرزندانشان افتتاح شد که در آنها غذاهای از پیش آماده شده در محفظه‌های گرم‌کننده شیشه‌ای قرار داده می‌شد و هر مشتری با استفاده از دستگاه پایانه فروش این غذاها با انداختن سکه‌ای که به عنوان قیمت آن غذا در نظر گرفته شده بود غذای مورد نظر خود را خریداری می‌کرد و به این ترتیب غذاهای فست‌فود برای نخستین بار به عنوان یک گزینه جدید در منوی انتخاب غذا به مردم عرضه شد.

اتومات و پس از آن عرضه همبرگرهای پنج‌سنتی وایت کسل (white castle)‌ زمینه مناسبی را فراهم آورد تا این که سرانجام در سال 1940 مک‌دونالد که بی‌شک نقش بسیار مهمی در توسعه صنعت فست‌فود در دیگر کشورهای دنیا داشته است قدم به این عرصه گذاشت.

پس از موفقیت مک‌دونالد رستوران‌های فست‌فود زنجیره‌ای دیگری نیز راه‌اندازی شدند که همه آنها اصالتا آمریکایی بودند و به این ترتیب می‌توان گفت که کشور آمریکا از جمله پیشگامان صنعت فست‌فود در دنیا بوده است. اگرچه تحقیقات انجام شده توسط محققان نشان‌دهنده این است که مصرف غذاهای فست‌فود می‌تواند تهدیدی در به خطر انداختن سلامت افراد باشد، اما همچنان غذاهای فست‌فود از پرطرفدارترین غذاها در سراسر دنیا هستند. جالب است بدانید که در کشور هند تعداد رستوران‌های عرضه‌‌کننده غذاهای فست‌فود هر سال بیش از 40 درصد افزایش می‌یابد.

اگرچه برادران مک‌دونالد در سال 1940 فعالیت خود در این عرصه را با یک باربیکیوی کوچک آغاز کردند اما امروزه مدیریت رستوران‌های زنجیره‌ای مک‌دونالد در بیش از 126 کشور و در 6 قاره دنیا بیش از 31 هزار شعبه راه‌اندازی کرده است که همه این‌ها شواهدی مبنی بر گسترش استفاده از غذاهای فست‌فود در برنامه غذایی روزانه افراد است.

براساس تحقیقات انجام شده تعداد رستوران‌های فست‌فود به ازای هر نفر یا به عبارتی تعداد سرانه رستوران‌های فست‌فود در کشور انگلیس بیشتر از همه کشورها بوده است و این در حالی است که استرالیا و آمریکا به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم قرار داشته و 25 درصد از کل رستوران‌های فست‌فود در سراسر دنیا در کشور انگلیس قرار دارند.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد