پدیده

مجله اینترنتی

پدیده

مجله اینترنتی

کدام فست فود را انتخاب کنیم


یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: فستفودها، چه خوب چه بد، چه خوشمان بیاید چه خوشمان نیاید، واقعیت دنیای امروز هستند و رژیم غذایی ما را تغییر دادهاند.




دکتر مسعود کیمیاگر در گفتگو با هفته نامه سلامت اظهار داشت: در بسیاری از مواقع حتی بر خلاف میل باطنی خود باز هم مجبور به استفاده از این غذاها هستیم اما اگر میخواهید فستفود کمخطرتری بخورید، بهتر است به برخی نکات توجه کنید.

منوی فستفود، جذاب و رنگارنگ است و طیف وسیعی از خوراکیها را دربرمیگیرد. این منو آنقدر متنوع است که گاهی در انتخاب غذای مناسب سردرگم میشویم. فراموش نکنید که این دستورات برای افراد کاملا سالم است و افرادی که از بیماریهای خاص رنج میبرند، باید رژیم غذایی خاص خود را داشته باشند.

1 ساندویچهای برگر
بهطور کلی همبرگرها به مراتب از سوسیسها و کالباسها بهتر هستند زیرا مواد نگهدارنده ندارند ولی باید سعی کنیم برگرهایی انتخاب کنیم که از نوع مرغوب باشند.

2 پیتزای مخصوص
پیتزای مخصوص، پیتزایی است که همه چیز در آن به چشم میخورد. بنابراین حجم و کالری بالایی دارد که باعث چاقی میشود. از سوی دیگر ماده اصلی این پیتزاها، سوسیس و کالباس است که مورد تایید متخصصان تغذیه نیست. فلفل سبز، گوشتقرمز و سبزیجاتی که در این پیتزاها به کار میرود از موارد خوب این دسته از پیتزاهاست. یک پیتزای مخلوط تقریبا 1200 کالری انرژی دارد. بنابراین باید در مصرف آن محتاط بود تا به چربی دور شکممان اضافه نشود.

3 دوبل برگر
میزان استاندارد مصرف روزانه گوشت بین 80 تا 100 گرم است ولی دوبل برگر تقریبا 180 گرم گوشت دارد. این گوشت اضافی در بدن تجمع پیدا میکند و باعث چاقی و دیگر مشکلها میشود. اگر کسی گرسنه است بهتر است نان بیشتری بخورد و از مصرف بیشتر گوشت پرهیز کند.

4 پیتزای پپرونی
ماده اصلی پیتزای پپرونی، سوسیس است که به دلیل داشتن چربی، نمک و مواد نگهدارنده، مصرف آن به هیچوجه به صلاح نیست.

5 پیتزای مرغ و قارچ - پیتزای قارچ و گوشت
با یک درجه تخفیف نسبت به پیتزای سبزیها، بهترین نوع پیتزا به شمار میآید. فقط افرادی که نسبت به مصرف گوشت قرمز محدودیت یا حساسیت دارند باید در مصرف این نوع پیتزا محتاط باشند. اما بهطور کلی چون مصرف گوشت بخشی از یک رژیم غذایی سالم است، فرد میتواند گوشت مورد نیاز روزانه خود را از این طریق به دست بیاورد.

6 قارچ برگر
قارچ یک نوع شکم پرکن است و برای افرادی که گرسنه هستند، یک انتخاب مناسب است. بعضیها به اشتباه قارچ را جایگزین گوشت میدانند، این در حالی است که قارچ به هیچ عنوان جای گوشت را نمیگیرد و این شعار را بیشتر تولیدکنندگان قارچ رواج میدهند.

7 پیتزای سبزیها
بینظیرترین نوع پیتزا است و برای کسانی که به دنبال یک فستفود نسبتا سالم هستند، بهترین انتخاب به شمار میآید.

8 پیتزای چیپس و پنیر
بدترین نوع پیتزا است. زیرا چیپس از وحشتناکترین خوراکیهایی است که بشر اختراع کرده است. به دلیل ترکیبهای مضری که در اثر سرخ کردن سیبزمینی ایجاد میشود و چربی و ترانس بالایی که دارد خوردن حتی یک حلقه سیبزمینی سرخ شده خیانت نابخشودنی در حق بدن است. پایه پیتزا خود، ناسالم است و چیپس و پنیر آن را ناسالمتر میکند و به اصطلاح گل بودن و به سبزه نیز آراسته شدن است.

9 چیزبرگر
اگر فرد مشکل چربی و اضافه وزن نداشته باشد، نسبت به همبرگر معمولی به خصوص برای جوانان غذای کاملتری به حساب میآید. زیرا چیزبرگر میتواند برای جوانانی که کمتر لبنیات مصرف میکنند، تامینکننده کلسیم باشد. یک ساندویچ چیزبرگر دارای هر 4 گروه غذایی یعنی پروتئین، لبنیات، غلات و سبزیها است.

10 ساندویچ هاتداگ
به دلیل اینکه سوسیس ساندویچ هاتداگ در روغن سرخ نمیشود و معمولا آن را کبابی میکنند، نسبت به ساندویچ سوسیس که در روغن سرخ میشود، انتخاب بهتری است.

11 ساندویچهای ژامبون
کالباسها نیز دارای مواد نگهدارنده و چربی فراوان هستند و همان مشکلات سوسیسها را دارند. علاوه بر این، ساندویچها دو مشکل دیگر نیز دارند؛ اول اینکه خیارشور فراوان دارند که میتواند سبب افزایش فشارخون، سرطان و مشکلهای دیگر شود و دوم اینکه در آنها از نان سفید استفاده میشود که مصرف آنها توصیه نمیشود. بهتر است در ساندویچها به جای خیارشور از گوجه، کلم، کاهو و دیگر سبزیجات استفاده شود.

12 مرغهای سوخاری و بریانی
تلاش ما باید این باشد که از موادی که با روغن داغ سرخ میشوند دوری کنیم. بنابراین مرغهای بریانی یک غذای سالم و مقوی محسوب میشوند. مرغ سوخاری هم باید با حداقل روغن و در روغن مناسب سرخ شود. معیار بدی روغن هم این است که یا سیاه شود یا دود از آن بلند شود یا بدبو شود.

13 ژامبون تنوری
ژامبون معمولی از ژامبون تنوری بهتر است چون در اثر تنوری کردن، ممکن است ترکیبهای حلقوی در ژامبون ایجاد شود که این ترکیبها سرطانزا هستند.

14 ساندویچ سوسیس
سوسیسها به دلیل دارا بودن نمک، چربی و مواد نگهدارنده برای سلامت فرد مضر هستند و مصرف زیاد آنها توصیه نمیشود. مواد نگهدارنده باعث تولید نیتروزآمین در بدن میشوند که سرطانزابودن آنها اثبات شده است. این مواد دارای آثار تجمعی هستند و اگر مرتبا استفاده شوند، در درازمدت میتوانند باعث سرطان شوند.

15 ساندویچ کبابترکی
سالمترین ساندویچها بهشمار میآیند به شرط اینکه هنگام سرو به آنها سس مایونز اضافه نشود و بدون خیارشور سرو شوند. در مجموع کباب ترکی مرغ از کباب ترکی گوشت بهتر است.

16 ساندویچ رستبیف- استیک
جزو ساندویچهای خوب طبقهبندی میشوند و ایراد آنها این است که در روغن سرخ میشوند.

17 سیبزمینی سرخکرده
بدیها و مضرات سیبزمینی سرخکرده تمامی ندارد. در اثر سرخ کردن سیبزمینی علاوه بر اسیدهای چرب ترانس دو ترکیب آکریلامید و پروکسید نیز در سیبزمینی تولید میشود که سرطانزا و برای کبد نیز مضر هستند.

18 زیتون
زیتون یکی از بهترین میوهها است و روغن آن نیز مفید است. زیتون یکی از خوراکیهای اصلی در بهترین رژیم غذایی دنیا، یعنی رژیم غذایی مدیترانهای است و گفته میشود که به همین دلیل است که ایتالیاییها عمر طولانی دارند و این کشور جایی برای زندگی پیرمردها است. زیتون دارای اسید اولیک است و ماده غذایی خیلی خوبی بهشمار میآید به شرط اینکه خیلی شور نباشد.

19 قارچ سوخاری - میگوی سوخاری
ایراد سوخاریها این است که خیلی سرخ میشوند و آرد فراوانی دارند. ولی نکته مهم این است که خاصیت میگوی سوخاری به دلیل اینکه در یک پوشش قرار میگیرد و غیرمستقیم حرارت میبیند، نسبت به میگوی معمولی بیشتر حفظ میشود.

20 دوغ، نوشابه، آبمیوه و دلستر
پادشاه این دسته از نوشیدنیها دلستر است زیرا سرشار از ویتامینهای خانواده b است و بعد از آن نیز دوغ قرار میگیرد. دلیل اینکه دلستر از دوغ بهتر است به نمک زیاد دوغ مربوط میشود. اگر دوغ کمنمک باشد بهترین نوشیدنی به حساب میآید. بعد از این دو هم آبمیوه قرار میگیرد و نوشابه و مضرات آن هم که کاملا روشن است

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد