افزایش اشتیاق نوجوانان و جوانان به مطالعه مسئله بسیار پیچیدهای است زیرا آنها بیشتر به تماشای تلویزیون، خواندن کتابهای خندهدار، بازیهای رایانهای و ویدئویی، گذراندن وقت با دوستان، تفریح و استفاده از رایانه تمایل دارند تا خواندن کتابهای مفید حتی روزنامه که در افزایش اطلاعات عمومی، یادگیری یک دانش جدید و تقویت ذهن و حافظه آنها کمک شایانی میکند. بنابراین باید عادت خواندن و مطالعه کردن در ذهن نوجوانان نهادینه و جزئی از برنامههای روزمره آنها شود.
فزایش اشتیاق به مطالعه
رآیند یادگیری از سنین بسیار پائین آغاز میشود. والدین، مسئولیت ایجاد عادت مطالعه را در فرزندان در سنین پائین برعهده دارند و به عنوان الگوی فرزندان، باید مطالعه را از خود آغاز کنند. هنگامی که آنها کوچک هستند و به رختخواب میروند، پیش از خواب، خواندن کتابهای داستان و یا قصهگویی برایشان، تأثیری شگرف بر افزایش اشتیاق آنها به مطالعه در سنین بالاتر دارد. البته نباید زمان خواندن کتاب فقط به هنگام خواب محدود شود، بهتر است 2 الی 3 مرتبه دیگر در طول روز، خواندن داستان حتی مطالب مفید روزنامه
ورت گیرد.
ر مدرسه نیز این وظیفه معلمان است که برنامههای آموزشی خود را بهگونهای ترتیب دهند تا مطالعه را به نوجوانان پیشنهاد داده و مشوق مناسبی برای آنها باشند. سازماندهی فعالیتهایی کوچک اما مؤثر برای خواندن و جمعآوری اطلاعات درباره دانشهای گوناگون که دانشآموزان بتوانند به عنوان تحقیق آموزشی به صورت انفرادی و یا گروهی در کلاس ارائه کنند راهکار بسیار مناسبی است. والدین و معلمان بهتر است عناوینی برای مطالعه فرزندان و دانشآموزان خود انتخاب کنند که به آنها علاقه داشته باشند. تعیین پروژههای دانشآموزی که به جمعآوری اطلاعات نیاز دارد نیز راهکار مؤثر دیگری است که معلمان باید در نظر داشته باشند.
هتر است مطالب فقط بر پایه عناوین درسی نباشد و به مطالب مفید خارج از منابع درسی نیز پرداخته شود. در پایان نیز به عنوان تشویق جایزهای هر چند کوچک اما با اهمیت برای دانشآموز در نظر گرفته شود مانند گواهینامههای مخصوص و یا تشکر و قدردانی از آنها در تابلو اعلانات مدرسه که علاوه بر تشویق آنها مشوق دیگر دانشآموزان نیز خواهد بود.
شکیل گروههای کوچک و اختصاص دادن عناوینی برای تهیه گزارش، مقاله، تحقیق و حتی پروژه زیرا فعالیتهای گروهی به تقویت روحیه همبستگی دانشآموزان کمک شایانی میکنند.
علاوه بر این، فعالیتهای گروهی فرصت بسیار مناسبی برای دانشآموزان خجالتی خواهد بود تا در گروههای کوچک و فعالیتهای آموزشی شرکت کنند.