پدیده

مجله اینترنتی

پدیده

مجله اینترنتی

موز میوه سیاسی


در چند روز اخیر، موز به عنوان سیاسیترین میوه تاریخ در حال تبدیل شدن به یک نماد بینالمللی است. پرتاب یک موز از سوی تماشاگران ویارئال به سمت ˈدنی آلوزˈ دربازی این تیم با بارسلونا کافی بود تا موز به یکی از سیاسیترین میوههای این روزهای جهان تبدیل شود. پرتاب این موز به سمت هافبک بارسا کافی بود تا جریان ضد نژادپرستی دوباره در جهان پا بگیرد و بر علیه این اقدام یک تماشاگر نابخرد بخروشد.




 


دنی آلوز پس از آن که در بازی با ویارئال قصد زدن کرنر را داشت از سوی یکی از تماشاگران ویارئال با پرتاب موز مواجه شد  اما او با خوردن موز، پاسخ تماشاگر مادریدی را داد. پس از این رویداد، بازیکنان رنگین پوست در سراسر جهان در اقدامی همسو با انتشار کمپینهای اینترنتی خواهان پایان دادن به این تحرکات نژاد پرستانه در وزرش میباشند. بازیکنان سیاه پوست سرشناس جهان در رشتههای مختلف با انتشار عکسهایی از خود که درحال خوردن موز میباشند به این کمپین مبارزاتی پیوستهاند.

ازسوی دیگر ،این حرکت نژاد پرستانه باعث شده است تعدادی از فعالان اجتماعی برزیل با ایجاد صفحاتی بر روی شبکههای اجتماعی به مسوولان اسپانیایی معترض باشند. تعدادی از کاربران شبکههای اجتماعی حتی طرفداران رئال مادرید اسپانیا، نیز برای حمایت از دنی الوز به جای عکس پروفایل خود، اقدام به انتشار عکس موز خوردن دنی آلوز کردهاند. صادرکنندگان موز در برزیل نیز با محکوم کردن این اقدام، اکنون هشدار داده اند که در صورت تحریم این میوه از سوی مردم در جهان دچار ضرر و زیان زیادی میشوند. جامعه شناسان، نژاد پرستی یا (Racism) را نوعی نژاد گرایی و برتری نژادی میدانند و نژادگرایی نظریهای است که میان نژاد و پدیدههای غیر زیست شناسی مانند دین، آداب، زبان ارتباط برقرار میکند و برخی نژادها را برتر از دیگر نژادهای بشری میداند.

نژادپرستی باوری است که بر اساس این باور ، یک گروه نژادی، خود را برتر از گروه های نژادی دیگر می داند و یکی از قدرتمندترین و مخربترین اشکال تبعیض است. نظریه نژادپرستی را دوگوبینو در علوم اجتماعی باب کرد و پس از او بود که نژاد پرستان، سیاهان را کم استعدادترین انسانها عنوان کردند. نژاد پرستی در میادین ورزشی نیز به عملی زشت مبدل شده است به گونهای که نژاد پرستی از دورن زمین تا سکوی ورزشگاه در بازی تیمهای فوتبال انگلیس با اسپانیا در سال 2004 به اوج رسید. از این رو بود که فدراسیون بینالمللی فوتبال(فیفا) قوانین بسیار سختگیرانهای بر علیه حرکات نژادپرستانه درزمین فوتبال مصوب کرد و کشورها را موظف به رعایت این قانون در این رشته ورزشی کرده است.

قوانین فیفا در خصوص نژاد پرستی برای همه کشورها با کسر امتیاز آغاز و به اخراج کشورها از این فدراسیون منجر میشود. جفری وب رییس بخش مبارزه با نژاد پرستی فیفا میگوید: همه خانواده فوتبال میدانند حوادث نژادپرستی که رسانهها آن را منتشر میکنند تنها یک درصد از آن چیزی است که در سراسر جهان اتفاق میافتد. با این حال قانون جدید مبارزه با نژادپرستی در فوتبال در فیفا با 99 درصد به تصویب رسید و یک درصد نیز به آن رای مخالف دادند و وجود این یک درصد موافقان نژادپرستی در فوتبال نشان میدهد، فیفا برای 100 درصد شدن مبارزه با نژاد پرستی، راه طولانی و دشواری را پیش رو دارد. اکنون حدود 43 روز تا آغاز جام جهانی 2014 برزیل باقی مانده است و تماشاگران این رشته فراگیر در سراسر جهان منتظرند در این جام هیچ گونه حرکت نژاد پرستانه ای رخ ندهد و شاهد یک ورزش همه گرا و برابر باشند.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد