پدیده

مجله اینترنتی

پدیده

مجله اینترنتی

عسل، درمانی جدید برای بیماری های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک ها

حتماً پیش از این در مورد خواص جادویی عسل در درمان بیماری، کاهش التهاب و ترمیم بافت‌های آسیب دیده مطالبی شنیده‌اید. شاید هم خودتان از مخلوط این شهد طلایی رنگ با آبلیمو در درمان عوارض ناخوشایند سرماخوردگی استفاده کرده باشید. در این مطلب، یافته‌های جدید محققان پیرامون اثرات جادویی این ماده‌ی مفید را در درمان بیماری‌های مقاوم به آنتی بیوتیک،  با شما در میان خواهیم گذاشت. در مرور آنها با ما همراه  باشید.

 

 

در سال‌های اخیر اخباری دلگرم کننده مبنی بر توسعه‌ی روش‌های مقابله با باکتری‌های مقاوم به آنتی بیوتیک به گوش می‌رسد. از بمب‌های هوشمند و هیدروژل گرفته تا پلیمرهای نینجا (Ninja polymers) و پروتئین‌های طبیعی، همه و همه در این فهرست، جایی را از آن خود کرده‌اند. اما به نظر می‌رسد عضوی تازه نیز در راه است، این ماده که از پتانسیلی بالا برای تبدیل شدن به سلاحی قدرتمند برخوردار است،  هزاران سال است که به شکل طبیعی و مرسوم، علیه بیماری و عفونت به کار برده می‌شود، بله درست حدس زدید منظور همان عسل طبیعی است.

محققان دانشگاه لوند (Lund)، در کشور سوئد موفق شدند دست کم 13 "باکتری اسید لاکتیک" را در کیسه‌ی عسلی (Honey sac)، زنبورهای عسل بیابند که به طور طبیعی راه خود را به محصول این کیسه، یعنی همان عسل تازه و فرآوری نشده باز می‌کنند. وقتی که این گروه از باکتری‌ها را در مواجهه با دسته‌ای از ترکیبات میکروبی تولید شده توسط پاتوژن ها قرار دادند، اثرات معجزه آسای آنها نمایان شد. از جمله این عوامل بیماری زا می‌توان به استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی‌سیلین (MRSA: باکتری که آنتی بیوتیک‌های معمولی قادر به درمان و از بین بردن آن نیستند)، باکتری گرم منفی سودوموناس آئروژینوزا (Pseudomonas aeroginosa)و اِنتروکوکوس مقاوم به وَنکومایسین (VRE) اشاره کرد، که همگی توسط این گروه از باکتری‌ها خنثی شدند.

با وجود اینکه تست باکتری‌های مرتبط با انسان در آزمایشگاه، دارای محدودیت‌های بی‌شماری است، اما محققان این باکتری اسید لاکتیک را با عسل تازه مخلوط نموده و به صورت مستقیم روی ده اسب بیمار به کار بردند. این اسب‌ها دارای جراحات مقاوم به درمانی بودند که علی رغم تلاش‌های بی‌دریغ و انجام انواع گوناگون روش‌های درمانی، بهبودی چندانی در وضعیت‌شان مشاهده نشده بود. اما این مخلوط به شکلی معجزه آسا این مشکل را رفع نموده و آنها را درمان کرد.

پژوهشگران گمان می‌کنند طیف گسترده‌ای از مواد فعال در این باکتری‌های اسید لاکتیک وجود دارند که باعث ایجاد این نتیجه‌ی خارق‌العاده شده‌اند.

دکتر توبیاس اولافسون (Tobias Oolofsson)در این مورد می‌گوید:

" اساساً آنتی بیوتیک ماده‌ی فعالی است که به شکلی مؤثر بر علیه طیف محدودی از باکتری‌ها وارد عمل می‌شود. وقتی که از این 13 باکتری اسید لاکتیک به صورت تازه استفاده می‌شود، ترکیبی کامل و قدرتمند ایجاد شده که بسته به نوع درمان و مشکلی که با آن مواجهیم، وارد عمل شده و در روند درمان نتیایج مطلوبی مشاهده می‌شود.

این ترکیب میلیون‌ها سال است که سلامت زنبورها و عسل تولیدی را در برابر دیگر میکرو ارگانیسم‌های مضر حفظ کرده و در واقع قابلیت خود را به اثبات رسانده است. هر چند از زمانی که پای صنعت هم به تولید و ذخیره‌ی این شهد طلایی باز شد، عسل فرآوری شده‌ی نهایی، فاقد این باکتری‌های معجزه‌گر بوده و بالطبع بسیاری از خواص درمانی آن نیز در طول این سال‌ها از دست رفته است.

نتایج دلگرم کننده‌ی این تحقیق، برای محققان نوید بخش بوده است. آنها امیدوارند با بهره‌گیری از این یافته‌ها، شاهد تغییر وضعیت فعلی باشند، به ویژه در کشورهای غربی، جایی که مقاومت به درمانِ با آنتی بیوتیک، هر روز گسترش بیشتری می‌یابد. همچنین این یافته‌ها برای شهروندان کشورهای در حال توسعه نیز ارزشمند است، جایی که هنوز هم پیدا کردن عسل طبیعی و کامل در مقایسه با خرید آنتی بیوتیک از سهولت بیشتری برخوردار است.

 تیم تحقیقاتی در نظر دارد بررسی‌های بعدی خود را معطوف آزمایش و بررسی اثرات این ترکیب فوق‌العاده، روی عفونت‌های رایج انسانی نموده و ببیند آیا این ترکیب روی انسان نیز به اندازه‌ی حیوانات مثمر ثمر واقع خواهد شد.

 

منبع: زومیت

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد