پدیده

مجله اینترنتی

پدیده

مجله اینترنتی

بیش از 40 سال از اولین تماس با موبایل گذشت!

آیا می‌دانید بیش از 41 سال از اولین مکالمه‌ی تلفنی با تلفن‌های‌همراه می‌گذرد؟ اولین مکالمه‌ی تلفنی در 14 فروردین ماه 1352 برقرار شده است. این مکالمه توسط تلفن‌همراه‌ ساخت دکتر مارتین کوپر از موتورولا برقرار شد.

دکر مارتین کوپر در روز مورد نظر، تلفن‌هوشمند 990 گرمی خود را به خیابان ششم نیویورک برده و با استفاده از آن اولین مکالمه‌ با استفاده از تلفن‌ موبایل را برقرار کرد. این تلفن که DynaTAC نام داشت، برخلاف گجت‌های امروزی جا شدن در جیب یکی از قابلیت‌های مهم آن نبود!

 

 وی در اولین مکالمه‌ی خود، تماسی را با دکتر اِنگل، همکار خود در آزمایشگاه بِل برقرار کرد. این آزمایش یک پیروزی بزرگ برای کمپانی موتورولا و دکتر کوپر به‌شمار می‌‌رفت، چراکه وی به‌عنوان مخترع تلفن‌های‌همراه شناخته می‌شود. هرچند این تلفن در مقایسه با محصولات کنونی موجود در بازار یک تلفن قدیمی و به‌درد نخور است، اما در زمان خود به‌عنوان یکی از پیشرفته‌ترین ابزار‌ها به شمار می‌رفته است. با توجه به نو بودن این فناوری در زمان عرضه، یک قیمت نجومی برای آن تعیین شده بود. موتورولا قیمتی 3,500 دلاری را برای DynaTAC در نظر گرفته است.

شاید جالب باشد تا بدانید که فناوری تلفن‌همراه در سال‌های پیش از اختراع این تلفن‌همراه پدیدار شده است. براساس اطلاعات موجود دانشمندان در سال‌های دهه‌ی 40 میلادی، به فناوری تلفن‌های‌‌همراه دست یافته بودند، اما استفاده‌ی تجاری از این فناوری تا سال 1973 به طول انجامیده است.

اولین شبکه‌ی تجاری تلفن‌های‌همراه برای اولین بار بصورت رسمی در توکیوی ژاپن با استفاده از 23 آنتن در کلان‌شهر توکیو راه‌اندازی شد. در سال 1981 میلادی کشورهای اسکاندیناویایی نیز اولین شبکه‌ی رومینگ را بین کشورهای سوئد، دانمارک، نروژ و فنلاند برقرار کردند. ایالات متحده نیز ده سال پس از اولین آزمایش موفقیت‌آمیز تلفن‌های‌همراه در شهر نیویورک، میزبان شبکه‌های مخابراتی برای تلفن‌های‌همراه بود. در سال 1983 شهر شیکاگوی آمریکا میزبان اولین شبکه‌ی مخابراتی کشور آمریکا شد.

شاید بتوان کشور فنلاند را کشوری عنوان کرد که شبکه‌های مخابراتی تلفن‌های‌همراه در آن شکوفا شده است. این کشور برای اولین بار میزبان شبکه‌های نسل دوم نیز بوده است. از جمله‌ی سایر نوآوری‌های این کشور در صنعت تلفن‌های‌همراه می‌توان به پیام‌کوتاه در سال 1993، زنگ‌های تلفن در 1998 و دسترسی به اینترنت از طریق شبکه‌ی تلفن‌های‌همراه اشاره کرد.

لازم به ذکر است که فناوری 3G ‌در سال 2001 اولین بار در فنلاند پیاده‌سازی شد. این روزها در کشورهای توسعه یافته شبکه‌های 4G در حال گسترش نفوذ خود در میان کاربران هستند.

منبع: zoomit.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد