پدیده

مجله اینترنتی

پدیده

مجله اینترنتی

نحوه پذیرش دانشجو در آزمون دکتری تغییر کرد


سرانجام وزارت علوم شرایط پذیرش دانشجو به شیوه جدید در مقطع دکتری را اعلام کرد تا تکلیف این آزمون برای سال بعد مشخص شود.

نحوه پذیرش دانشجو در آزمون دکتری در دولت دهم تغییر کرد و سهم آزمون و مصاحبه هر کدام 50 شد اما در این دوره به خاطر حفظ استقلال دانشگاهها اعلام شد که سهم مصاحبه بیشتر می شود.  

تغییر نحوه پذیرش دانشجوی دکتری در دانشگاهها سبب اعتراض برخی نمایندگان مجلس شد و حتی کار به جایی رسید که سه نفر از نمایندگان کمیسیون آموزش به کمیسیون اصل 90 مجلس از فرجی دانا وزیر علوم شکایت کردند

سرانجام جزئیات نحوه پذیرش دانشجو در آزمون دکتری مشخص شد و سعدالله نصیری قیداری معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت وگو با مهر از برخی جزئیات بخش مصاحبه آزمون دکتری 93 خبر داد .او گفت: در آزمون دکتری مصاحبه تنها 20 درصد سهم دارد،اما نباید این شبهه ایجاد شود که 70 درصد وزن برای کل مصاحبه در نظر گرفته شده است، بلکه 20 درصد، وزن مصاحبه و 50 درصد مربوط به سوابق علمی، آموزشی و پژوهشی داوطلب است.

او ادامه داد: اینکه دانشجو در دوران تحصیل خود چه سوابق آموزشی دارد و چه نمراتی کسب کرده، در وزن 50 درصدی سوابق علمی می گنجد.

حضور وزیر علوم در مجلس

نصیری با اشاره به حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در جلسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره پاسخگویی به سوال نمایندگان درباره وزن کنکور دکتری سال 93، گفت: در این جلسه توضیحات لازم ارائه و مباحث فنی مطرح شد، نمایندگان نیز نظرات موافق و مخالف مفیدی در این باره اعلام کردند.

او ادامه داد: مقرر شد در جلسه دیگری که طی چند روز آینده برگزار خواهد شد، مباحث کارشناسی مطرح شود.

معاون حقوقی با یادآوری اینکه در کنکور دکتری 93، وزن آزمون 30 و وزن مصاحبه 70 درصد اعلام شده است، تاکید کرد که برای برخی نمایندگان در ارتباط با وزن 70 درصدی مصاحبه، شبهاتی ایجاد شده بود.

او ادامه داد: استادانی که در کمیته ارزیابی هستند با صرف وقت کافی داوطلب را با پرسش و پاسخ ارزیابی می کنند تا توان و دید علمی، سهم در نوشتن مقالات علمی و سایر موارد شناسایی شود و 20 درصد وزن مصاحبه در این مرحله اعمال می شود.

معاون حقوقی وزارت علوم، ابراز امیدواری کرد که این نحوه سنجش و پذیرش دانشجو، به پذیرش دانشجویان شایسته در مقطع دکتری کمک کند.

سئوال کنندگان از وزیر قانع نشدند

اما قاسم جعفری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره جلسه نمایندگان با وزیر علوم درباره آزمون دکتری گفت: نمایندگان سوال کننده از توضیحات وزیر علوم قانع نشدند.

او به مهر اعلام کرد که نمایندگان معتقدند ممکن است مسایل مختلفی در روند نمره دهی گروه ها تاثیرگذار باشند به عنوان مثال دانشجویی که مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد را با یک استاد گذرانده زمانی که در مصاحبه شرکت می کند ممکن است استاد با توجه به اینکه وی دانشجوی خود بوده از نظر عاطفی نمره بیشتری به وی اختصاص دهد تا دانشجویی که تا کنون وی را ندیده و در مصاحبه شرکت کرده است.

او گفت: در مورد سوابق پژوهشی با توجه به پشت پرده هایی که دارد احتمال ناسالمی وجود دارد چون خیلی از مقالات افراد با سفارش هایی که صورت می گیرد چاپ می شود و برخی با اینکه مقاله خوبی دارند نمی توانند چاپ کنند و یا اینکه چون فرد در دانشگاه‌های تهران تحصیل کرده نمره بالاتری نسبت به دانشجویی که در شهرستان تحصیل کرده است اخذ می کند و تمام این موارد باعث می شود که احتمال ضایع شدن حقوق افراد باشد.

جعفری ادامه داد: ضمن اینکه گرایش های حاشیه ای پنهانی که بروز هم نمی کند در نمره تاثیر گذار است مانند گرایش های سیاسی، ممکن است فرد به دلیل گرایش هایی که دارد برای قبولی وی سفارش شود ولی فردی که از لحاظ علمی قوی‌تر است قبول نشود.

او تاکید کرد: حرف نمایندگان این است که با این روش ها احتمال ضایع شدن حقوق افراد زیاد است و دست آنها نیز به جایی بند نیست. البته این بدین معنی نیست که به اساتید و گروه ها بی اعتماد باشیم اما موارد زیادی از ضایع شدن حقوق این افراد مشاهده شده که این احساس ایجاد شده که باید فرایندی ایجاد شود که اطمینان بخش باشد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه ما به گروه ها اعتماد داریم اما این به معنی این نیست که روند سالم را در نظر نگیریم افزود: سئوال کنندگان از توضیحات وزیر علوم قانع نشدند.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد