پدیده

مجله اینترنتی

پدیده

مجله اینترنتی

نگاهی به 30 دیالوگ ماندگار سینمای ایران


مرجان آشفته


بخشی از دلایل جذابتر شدن آثار سینمایی را به جز ساختار روایی مطلوب و بازیهای خوب باید در دیالوگهایی جستجو کرد که در حافظه تاریخی ملت ایران جا خوش کرده اند. در متن حاضر به 30 دیالوگ منتخب سینمای ایران نظر می اندازیم:


1- زخم های آدم سرمایه است حامد. سرمایه ات را با این و اون تقسیم نکن. داد نکش، هوار نکش. صبور، آروم و بی صدا همه چی رو تحمل کن.(شب یلدا - کیومرث پوراحمد)


2- درسته که پول خوشبختی نمیاره ... اما بی پولی حتما بدبختی میاره ...! (بوتیک - حمید نعمت الله)


3- می خوای از من لج بگیری؟ من برای خودش این کار رو کردم ... آخه من چه خاکی به سر کنم؟ حتما میگی بازم باید شکر کنم ها؟ به چی باید شکر کنم؟ به چیزی که ندارم؟ به بدبختی هام؟ به آوارگی ام؟ به پسر کورم؟ (رنگ خدا - مجید مجیدی)


4- تومیدونی گردان بره خط، گروهان برگرده یعنی چی؟ تو می دونی گروهان بره خط، دسته برگرده یعنی چی ؟ تو می دونی دسته بره خط، نفر برگرده یعنی چی؟(آژانس شیشهای - ابراهیم حاتمی کیا)


5- ملتی که ادبش; قناعت را فضیلت میداند، هر سال دچار قحطی است ...(هزار دستان - علی حاتمی)


6- ما یه سر خاک و فاتحه باس بیایم ... که خب اونم میایم; چون فاتحه اش رو هم میشه از همین راه دور پیشکی حواله کرد(مادر - علی حاتمی)


7- عاشقها آدمای متوسطی هستن که با تعریف کردن از هم خودشونو بزرگ میکنن (حکم - مسعود کیمیایی)


8- فکر نکنید خداوند شمارا فراموش کرده ، شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد اما درهای رحمت خداوند همیشه به روی شما باز است این قدر به فکر راههای دررو نباشید خدا که فقط متعلق به آدمهای خوب نیست، خدا خدای  آدم های خلافکار هم هست  و فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد ...اواند لطافت....اند بخشش.....اند بیخیال شدن....اند چشم پوشی و رفاقت است. (مارمولک - کمال تبریزی)


9- مامان به این خوشگلی کوفت ات بشه! (شام آخر - فریدون جیرانی)


10- زمانه نو شده اما این مردم نمیفهمن. (شیر سنگی - مسعود جعفری جوزانی)


11- اگه قراره هر کی پیر میشه دلش هم کوچیک بشه، خدایا منو پیرم نکن، چون اصلا حوصله شو ندارم. (قیصر - مسعود کیمیایی)

12- شما می خوای به ما فرهنگ آپارتمان نشینی یاد بدی؟!عزیزم تو تا چند وقت پیش جلوی آسانسور می ایستادی می گفتی دربست!(دایره زنگی - پریسا بخت آور)



13- یخه قشنگیه. قدیما بهش می گفتند آخوندی. تازگیا بهش میگن دیپلمات. شما کدومشی؟ !ما به هرحال نفهمیدیم; دیپلماتای ما آخوند شدن یا آخوندای ما دیپلمات! (دلشکسته-علی رویین تن)


14- یک جا هست که باید وایستی. یک جا هم هست که باید درری اما خدا نکنه جای این دوتا با هم عوض شه که دیگه تا اخر عمر بدهکار خودتی...(دندان مار - مسعود کیمیایی)


15- بعضی وقتا نویسنده فکر می کنه داستانش تمومه اما شخصیت های داستان قبول ندارن و ادامه می دن (یک بوس کوچولو - بهمن فرمان آرا)


16- این زن سهم منه،حق منه،عشق منه، طلاقش نمی دم. (هامون - داریوش مهرجویی)


17- همه عمر دیر رسیدم. (سوته دلان - علی حاتمی)


18- خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد. (زیر نور ماه - سید رضا میرکریمی)


19- یک پایان تلخ بهتر از یه تلخی پایان ناپذیره... (درباره الی - اصغر فرهادی)


20- اگه یه روز تو خیابون از کنار یه گنجشک رد شدی و نپرید، فکر نکن که ازت نترسیده، بدون که اونم آدم حسابت نکرده (کیفر- حسن فتحی)


21- خیلی داد بزنی ممکنه برادراش بشنون; اونوقت ممکنه ناچار بشی برای اثبات کردن اینکه دستات پاکه خون آلودش کنی (وقتی همه خوابیم - بهرام بیضایی)


22- مادر مرد، از بس که جان ندارد (مادر- علی حاتمی)


23- آنگاه که عطر بهار نارنج در آن کلام مقدس پیچید من تو را از پشت چشمان بسته ام دیدم (شیدا- کمال تبریزی)


24- تو می خوای من اونی باشم که تو واقعن می خوای باشم؟ اگه من اونی باشم که تو واقعن می خوای، پس دیگه من، من نیستم. یعنی من خودم نیستم! (هامون- داریوش مهرجویی)


25- خورشید دم غروب، آفتاب صلات ظهر نمی شه، مهتابیش اضطراریه، دوساعته باتریش سه ست، بذارین حال کنه این دمای آخر، حال و وضع ترنجبین بانو عینهو وقت اضافیه بازیه فیناله، آجیل مشگل گشاشم پنالتیه، گیرم اینجور وجودا، موتورشون رولز رویسه، تخته گازم نرفتن سربالایی زندگی رو، دینامشون هم وصله به برق توکل، اینه که حکمتش پنالتیه، یه شوت سنگین گله، گلشم تاج گله!(مادر- علی حاتمی)


26- بازم می زنمش حاج آقا، زنی که با مردای غریبه بگو بخند راه بندازه ، جلوی مردای غریبه رژه بره و نیششو واکنه، حقشه کتک بخوره (قرمز- فریدون جیرانی)


28- دهه‌ات گذشته مربی! (آژانس شیشه ای - ابراهیم حاتمی کیا)


28- من این حرفا رو چرا باید اینجا بگم یوسف ، منی که می دونم اینجا نیستی، خودتو به من نشون بده ، تو کجایی؟ تو شکم کوسه؟ من با این دل چه کنم؟ دیگه وقتش شده که بزنم تو گوشت! (بوی پیراهن یوسف - ابراهیم حاتمی کیا)


29- تو عزیز دلمی دل انگیز، اگر اسلام دست و پای ما را نبسته بود (مارمولک - کمال تبریزی)


30- از امروز اگه ببینم کسی پشت سر این دختر دری وری بگه و از این حرفای خاله زنکی بزنه ، دهنشو کاه گل می گیرم. (عروس آتش - خسرو سینایی)


روزنامه مردم‌سالاری


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد